Hoe maak ik van blankeikentafel verweerdeiken?

Het gaat om een saloontafel van massief eiken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

White Wash met kalkwas.

Hout bleken met kalkwas is een traditionele methode en vooral geschikt voor een houtsoort met een open nerf zoals eikenhout, of een zachte houtsoort. Kalkwas is niet geschikt voor harde houtsoorten met een dichte structuur, want daar kan de was zich niet goed in ophopen.

Hoe breng je kalkwas aan?

Voordat je kalkwas aanbrengt moeten oude lak- en/of waslagen van het hout worden verwijderd. Voor extra grip en wat meer reliëf in het hout, kun je de nerven uitborstelen met een messing draadborstel. Werk hiermee altijd in de richting van de houtnerf!
Breng de kalkwas aan met een doek of oude kwast. Een kwast is handig om goed in alle kiertjes en hoekjes te kunnen komen. Overtollige kalkwas afvegen met een pluisvrije doek. Als het al enigszins is uitgehard kun het ook verwijderen met een beetje blanke boenwas. De kalkwas blijft in de nerven achter en geeft een witte waas. Laat de was enkele uren intrekken en uitharden. Het mag niet meer kleverig aanvoelen. Boen de waslaag vervolgens stevig op. Het oppervlak zal glad en hard worden en een subtiele glans krijgen. Zorg dat je geen dikke laag aanbrengt, want te dikke waslagen kun je niet goed opboenen.

Afwerking:

Verder afwerken is niet nodig en overigens ook niet mogelijk; je kunt kalkwas niet afwerken met vernis o.i.d. Wel kun je de waslaag onderhouden met blanke boenwas en naar wens af en toe bijwerken met kalkwas. Ook vlekjes en plekjes kun je altijd weer plaatselijk bijwerken.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.verftechnieken.nl/whitewash.html