mag je een huis altijd bewoonbaar maken voor dubbele bewoning?

Dus als je vrijstaand huis koopt.Of doen gemeentes daar moeilijk over?
En hoe zit het bij een bouwkavel, mag je daar altijd een 2 onder 1 kap op bouwen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
23.3K

Antwoorden (3)

Je kunt niet zomaar een huis dubbel bewoonbaar maken lijkt mij, tenzij je gewoon met zijn allen in 1 huis woont, en het dus wel 1 huis maakt. Als je er een dubbel huis van maakt moet dit wel worden geregeld qua financiën en bij 't kadaster, om de grond te verdelen, en je moet natuurlijk ook bij het tweede huis een huisnummer regelen. En bij een bouwkavel moet je een vergunning hebben om er een 2 onder 1 kap op te bouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er twee gescheiden huishoudens van wilt maken, moet je een splitsingsvergunning aanvragen. De gemeente zal dan beoordelen of de bewonersdruk niet te groot wordt (teveel mensen in één wijk of buurt).
Voor het bouwen van een huis heb je sowieso een vergunning nodig. In de aanvraag vermeld je dan dat je 2 onder 1 kap wilt bouwen en ook dan zal de gemeente beoordelen of dat in die buurt verstandig is.
Waarschijnlijk heten deze vergunningen intussen omgevingsvergunning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat mag zeer zeker niet. Voordat je ook maar overweegt om zoiets te gaan doen: naar de gemeente. Met grote kans op 'nee'.

Je mag maar EEN adres op een bouwkavel realiseren, anders was hij wel verkocht als dubbele bouwkavel. Ook als je een bestaand woonhuis wil splitsen in twee wooneenheden, heb je daarvoor toestemming van de gemeente nodig, en de kans is ruim aanwezig dat je die niet krijgt.

Als je bijvoorbeeld een grote boerderij koopt met de intentie om daar met twee gezinnen te gaan wonen, dan kan dat wel, maar je kunt het niet in twee adressen splitsen (tenzij je dus die zeldzame toestemming krijgt). Je houdt dus een adres. Met hoeveel mensen je daar op inschrijft, is je eigen zaak. Mocht je het ooit uit elkaar willen doen of mocht een van de twee gezinnen willen verhuizen, dan heb je dus een heel groot probleem.

Ik kan hier geen andere bron voor aangeven dan dat ik er in de familie heel recent zelf nog mee te maken heb gehad. De kans is ook aanwezig dat verschillende gemeenten er verschillend mee omgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
teusvh
11 jaar geleden
Het is ook lastig om hier een algemene rechtsbron voor aan te wijzen. In het bestemmingsplan (in te zien bij de gemeente) staat per kavel en/of gebouw aangegeven hoeveel zelfstandige wooneenheden daar mogen zijn.
Illegaal een woning splitsen kan veel gedoe en hoge kosten veroorzaken.
Als je een woning wilt splitsen, vraag daar dan eerst vergunning voor bij het college van Burgemeester en Wethouders..