Waarom kom ik oorwurm steeds vaker tegen in mijn huis?

Laatste tijd kom ik ze echt steeds vaker en vaker tegen in mijn slaapkamer. Ik maak ze meteen dood. Hoe komt het dat ze in mijn kamer kruipen. Eergisteren had ik er 1 doodgemaakt. Gisteren had ik er 1 dood gemaakt. En vandaag 2. Ik ben echt bang dat ze tijdens me slaap in mijn oren kruipen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
31.9K

Antwoorden (1)

Dat is een fabeltje, ze kruipen echt niet zomaar in je oor. Reken er ook maar op dat je er wakker van wordt als iets over je huid gaat lopen.

'De Nederlandse naam ‘oorworm´ is misleidend, omdat het geen wormen zijn, en ze ook niet in het oor van de mens kruipen. Oorwormen zijn totaal ongevaarlijk voor de mens.'

Tijdens de zomermaanden kan men oorwormen binnenshuis terugvinden. Vooral wanneer het buiten erg droog is, zullen ze binnen op zoek gaan naar vochtige plaatsen. Binnen zullen ze echter geen schade aanrichten en spoedig sterven van honger en uitdroging.

Een behandeling van de omgeving waar deze insecten zich schuilhouden met insecticiden moet beslist worden afgeraden. De zich overdag schuilhoudende oorwormen bereikt men niet of nauwelijks, terwijl een dergelijke behandeling wel allerlei andere nuttige insecten kan doden.
Mocht u toch overlast ondervinden van de oorworm, dan kunt u het beste rond uw huis al het rottend materiaal opruimen en eventuele schuilplaatsen verwijderen. (platte stenen, planken, afval, etc.) en vervolgens op enige aftand van uw woning een buffer aanleggen van bloempotten gevuld met vochtig stro of hooi.
In uw woning kunt u de oorwormen vangen d.m.v. een vochtige dweil of krant in de hoeken te plaatsen. ’s Ochtends kunt u de dweil of krant leeggooien in de tuin.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=7489
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lollig. Het heeft nog nooit zoveel geregend als de laatste tijd en ze komen naar binnen als het buiten droog is :-) "Reken er ook maar op dat je er wakker van wordt als iets over je huid gaat lopen." is overigens onzin. Als je diep in slaap bent wordt je niet wakker van een insect dat over je huid loopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor dit antwoord, maar wel met de aantekening dat ik als kind wel degelijk een oorworm in mijn oor gehad heb... Komt vrijwel nooit voor, maar het kan wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groome: je kunt het beest wel van je af slaan als je blijft slapen. Vergelijk met de filmpjes van mensen die al slapend scheerschuim op hun hand krijgen en iemand met een veertje hun gezicht gaat kietelen; ze smeren hun hele gezicht al slapende vol met scheerschuim.