Mag je er tegenwoordig nog van uit gaan dat als je een nieuw huis koopt die heel je verdere leven meegaat?

Alles gaat steeds korter mee. Je mag er toch vanuit gaan dan men tegenwoordig toch veel betere materialen ter beschikking heeft dan vroeger.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
5.5K

Het beste antwoord

"Gezien de huidige kennis en toekomstverwachting is de inschatting dat de gemiddelde levensduur van een woning circa 120 jaar zal bedragen, wat overeenkomt met de maximale leeftijd van een mens. ", aldus
http://www.bouwhulp.nl/artikelen/191_Levensduur_woning_is_120_jaar.php

Hoe dan ook: de meeste huizen worden 'geruimd' voor hun technische levensduur voorbij is. In veel plaatsen is maar weinig over van wat net na de oorlog is gebouwd. (Die huizen zijn nu ruim 60 jaar).

Dit zal onder meer van doen hebben met maatschappelijke ontwikkelingen. Het verkeer is in de loop der jaren flink toegenomen, nieuwe wegen moeten worden aangelegd en de woningbouw moet daarvoor wijken.

Verder willen we dat huizen allerlei 'comfort' hebben en de eisen die we daaraan stellen worden steeds hoger. Dan kan het te veel kosten om een oud huis daarop aan te passen. (Er is een tijd geweest dat centrale verwarming, inpandig toilet met stromend water, douche en wasmachine behoorden tot 'luxe' zaken terwijl we die nu 'standaard' verwachten.) Tegenwoordig vinden we het al heel normaal dat er data-aansluitingen zijn en draadloos internet. Een oud huis is niet aangepast op al die energie- en infrastructuurbehoeften van de tegenwoordige mens. De 'economische levensduur' van een huis is dan ook vaak korter dan de technische.

Zo zullen zich ongetwijfeld ook in de komende tientallen jaren ontwikkelingen voordoen waar we nu nog geen weet van hebben en waar de huizen die we anno 2012 bouwen niet op zijn ingericht.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een huis gaat al heel lang meer dan een leven mee maar je moet het wel onderhouden.
ronron1212
11 jaar geleden
Een huis wordt in nederland gebouwd voor zo'n 75 jaar, dus een beetje afhankelijk van hoe oud je denkt te worden....
Daarnaast wordt een huis over het algemeen gebouwd in een bepaalde omgeving. De kans is groot dat je niet je hele leven in die omgeving wil blijven wonen. Wijken veranderen, verpauperen op een gegeven moment.