Hoe komt het dat er motten in mijn kledingkast zitten?

Een tijdje geleden was dit het gesprek. Er waren verschillende beweringen: Motten komen in de kast omdat je kleren halfvuil terug legt. Motten komen er juist op af als alles altijd schoon is. Vochtig, Veel gestapeld? Weten jullie wat waar is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
11K

Het beste antwoord

De oorzaak van motten in huis, bestaat vaak uit kleding in slaapkamers die niet schoon zijn en die (even) soms enkele dagen over een stoel gehangen worden, vaak bij kinderen en tieners het geval.

Op de geur van de niet schone kleding en zweetluchtjes komen de motten dan af, leggen hun eitjes op de kleding en de larven die dan uitkomen eten dan dus de gaatjes in je mooie t-shirt, blouse, e.d.

Vaak kom je ze ook in de tuinen tegen en zitten ze heel beschut tussen de coniferen in en houden van donkere plekjes.

Tegen het donker aan worden buiten, komen ze vaak binnen of via de voordeur of het raam dat niet beschermd wordt door een hor.
fremar
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Motten zijn dol op schone wol en zijde en op bont. Het beste is beweging, daar houden ze niet van. Ook krantenpapier vinden ze goor ( wel vaak verversen). Stapelen van kleding wijst op weinig beweging, dus...!
Cederhout vonden ze ook heel vies.
In mijn huis is een vrij hoge luchtvochtigheid ( 70) en ik heb al diverse mottenplagen achter de rug dank zij enkele wollen wandkleden en een oosters tapijt.
Maar in een droge omgeving zitten ze ook graag.

Het allerbeste is jaarlijks de kledingkast helemaal schoon te maken( uitzuigen), eventueel mottenpapier op te hangen ( elk jaar nieuw kopen) of het cederhout op te schuren en nieuwe kranten neer te leggen en alles buiten te luchten.

Toegevoegd na 8 minuten:
In de keukenkast kan je last krijgen van de fruitmot, het grote donkere broertje van de kledingmot die klein en zilverkleurig is.
Dus is het zaak om om de paar maanden de kast goed te reinigen en alle zetmeelhoudende dingen als rijst nen pasta, bloem, paneermeel etc. in goed gesloten glazen potten te bewaren en niet gewoon in de verpakking.
Ondanks super hygiëne in mijn huis( na één keer een mottenplaag weet je beter) heb ik al diverse keren geinfecteerde produkten in huis gehaald, het zit dus al in de rijst of het meel. Nu ik alles in potten bewaar, degelijk sop en zuig en jaarlijks alle produkten vervang door nieuwe, is de plaag wel uitgewoed en hoef ik er nog maar een enkele dood te slaan, want er blijven altijd wel ergenstussen een plint of zo eitjes achter. Ja, wat binnen vliegt, daar kan ik verder niets aan doen behalve op jacht gaan.
Inderdaad, vuile en gedragen wol en zijde etc. vinden kledingmotten ook heerlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Motten kunnen slecht tegen zonlicht dus kleding die vaak wordt gedragen hebben niet zoveel last van schade. Vooral wollen kleding die lang blijft liggen (logisch in de zomer) hebben last van motten. Motten worden bovendien aangetrokken door ‘verontreinigde’ kleding. Dus gedragen kleding niet in de kledingkast leggen!

Je kunt het beste kleding goed wassen en wollen kleding in de zomer te wassen en in plastic hoezen stoppen. Aan het einde van de zomer leggen motten hun eitjes; maak goed schoon, ook in kasten e.d.

Sterk ruikende gedroogde planten (rozemarijn, lavendel, tabak) of schijven cederhout (dit bevat een olie waarmee kleine larven gedood worden. Wel vervangen na een paar jaar.) schrikken motten af. Stop deze tussen de kleren in de kast.

Als je echt last hebt van een mottenplaat moet je een professionele bestrijder vinden.

Probeer eerst eens om de wollen kleding goed te wassen en in motdichte hoezen weg te leggen. Klop wollen tapijtjes en dekens in de zomermaanden buiten goed uit. Sop in september de klerenkast extra goed uit om de eitjes te verwijderen (ook de bodem van de kast dus). Mocht je bepaalde kleding niet kunnen wassen (of stomen), dan kun je die ook in een afgesloten zak 24 uur in de vriezer leggen.

Qua chemische middelen kun je papierstroken en cassettes en mottenballen kopen.

Stroken papier of cassettes die tussen de kleding hangen tegen de motten, bevatten de stof dichloorvos. Ze hebben zes tot acht maanden effect; daarna is het bestrijdingsmiddel eruit verdampt.

In ouderwetse mottenballen zit kamfer, maar dat is niet meer verkrijgbaar. Moderne mottenballen worden op de verpakking geurballen genoemd. Dit komt omdat er paradichloorbenzeen, een gechloreerde koolwaterstof, in zit. Deze verbinding is officieel niet toegelaten als bestrijdingsmiddel tegen motten. Het middel valt namelijk niet onder de Bestrijdingsmiddelenwet. De werking en de schadelijkheid ervan bij mottenbestrijding niet onafhankelijk onderzocht. Paradichloorbenzeen is giftig en breekt slecht af in het milieu en hoopt op via de voedselketen. Langdurige blootstelling kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Breng het niet in aanraking met textiel, omdat kleuren kunnen worden aangetast. Geurballen moeten altijd buiten het bereik van kinderen en huisdieren worden bewaard of neergelegd.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.handigewebsite.nl/motten/