dubbel glas is lek. moet je dan vervangen?

bij een (klein) raam zit er voortaan aanslag tussen het glas. het nis niet fraai, maar ook niet storend. moet dit glas (50*50 ongeveer) nu vervangen worden. of kun je dat zonder problemen achterwege laten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
4.4K
Pieter2011
11 jaar geleden
Bij dubbelglas vind je, op het aluminium waarmee de ruiten aan elkaar zitten, altijd de productiedatum. Er geldt een standaard-garantietermijn van 10 jaar. Kijk dus even of er nog garantie op zit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dubbel glas met een lek, geeft niet de beoogde isolatie en of geluidswerende effect. Bovendien is de condensering tussen het glas (aanvankelijk niet) maar later wel storend. Zodra je iets dergelijks constateer ga je je eraan ergeren. Als het een kwestie van garantie is, zou ik dat zeker in orde laten maken.

Het beste antwoord

Meestal vervang je enkel glas door dubbel voor de isolerende werking die dit heeft . Als de paar m3 gas die je meer verstookt per jaar je niks kan schelen en de doorzichtigheid ook niet moet je het mooi laten zitten totdat je het om bovengenoemde redenen alsnog wilt laten vervangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt het (voorlopig) laten voor wat het is maar op termijn wordt het steeds lelijker en ontkom je niet aan vervanging. Daarnaast is de isolerende werking minder, maar of je dat echt substantieel gaat merken in je energie rekening is de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een houte kozijn betrefd kun je het beter vervangen omdat je dan kans hebt dat het gaat rotte. Bij een kunststof kozijn niet, dus dan maakt het niet veel uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt een soort condens wat je ziet en dat kan storend worden als je geen raambekleding hebt. Ik heb 2 grote ramen laten vervangen en zag dat er helaas nog een raam lek was. De eerste 2 vielen binnen de garantie(je hebt 10 jaar garantie) dit raam is nu ouder dan 10 jaar .. helaas... dus die ga ik niet vervangen.. er kan volgens de schilder niets mee gebeuren.. dat wordt sparen voor een nieuwe, want die krengen zijn behoorlijk duur. Wij hebben ramen van plafond tot op de grond 6 stuks.. dus ik hoop dat die andere niet lek zijn of gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens op de polis van je glasverzekering, misschien kun je het vergoed krijgen.