Hoe kan ik een bos bloemen weer "oplappen"?

Afgelopen zondag heb ik een bos bloemen gekregen. Vanmorgen hingen de meeste al slap met hun kop naar beneden. Kan ik deze weer "oplappen"? Ik vind dat ze nog niet zo lang staan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
5.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je het water wel gecontroleerd? Soms gaat dat razendsnel! Snel bijvullen, en dan herstellen de bloemen zich nog wel eens.
En als je de bloemen bij Jumbo hebt gekocht, dan heb je recht op nieuwe bloemen :-) (Ze geven garantie op minstens één week)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit voldoende water in (zit in een doorschijnende vaas ;-) ). Ik heb ze gekregen bij een kampioenschap, dus kan helaas niet terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een + voor jouw vraag opdat jij jouw hoofdje alvast omhoog zou houden ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een kopje sevenup erbij doen!
of een drupje chloor

Het beste antwoord

Ik herken het, opnieuw schuin afsnijden met een scherp mes en in warm water zetten wil soms helpen maar als het al van vanmorgen is vrees ik dat het niet meer lukt.

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik zag in een reactie dat het om gerbera's gaat. Dan is het een ander verhaal. Die hebben een soort haartjes op de steel. Als ze in een vaas vol water staan trekt het water naar boven en krijg je vlak onder de bloem een probleem (een soort rotting van de steel). Einde verhaal is het dan.

Deze bloemen mogen maar op een paar cm water staan om dat probleem te voorkomen.
Wat je hier nog mee kunt doen:
Alle bloemen direct onder de bloem afsnijden en in een schaal met water leggen. Is ook een leuk gezicht en dan kunnen ze nog dagen mee.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel. Weet ik meteen waarom. Die andere gerbera's staan inderdaad in minder water. Omdat er andere bloemen bij staan heb ik er meer water in gedaan.
Rieneke1
11 jaar geleden
dat wist ik niet, bedankt voor de tip,+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!

Andere antwoorden (2)

nee, als ze hun kopje laten hangen, dan is het beter ze weg te gooien, daar valt geen eer meer aan te behalen.
het scheelt ook wat voor bloemen je hebt: chrysanten zijn niet dood te slaan, maar lathyrus staat maar enkele dagen mooi.
wat wel altijd helpt, is het water regelmatig verversen, en zo nodig weer een stukje van de steel schuin afsnijden.
zet de bloemen ook niet in de buurt van je fruitschaal.
Rieneke1
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
En op een koele plek plaatsen, niet achter een raam waar de zon op staat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om gerbera's. Die staan normaal heel lang hier. Heb ook nog een bos gerbera's staan, die heb ik nu al 2 weken en die staan nog prima. Daarom vind ik het zo gek.
Amadea
11 jaar geleden
Dan ligt het toch aan de kwaliteit van de bloemen. Misschien kan degene die ze aan jou gegeven heeft contact erover opnemen met de winkel waar hij/zij ze gekocht heeft, en kan je een vervangende bos krijgen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee laat maar, ik heb ze gekregen bij een kampioenschap aan de andere kant van t land ;-)
Rieneke1
11 jaar geleden
lon, ik heb met gerbera's zulke wisselende ervaringen!
soms twee weken, soms een paar dagen.
maar er kan ook van alles fout gaan met het vervoer he?
en het is niet voor niets dat gerbera's vaak een ijzerdraadje om het bloemhoofd krijgen.
het zijn aparte bloemen.
Het hangt er vanaf of het verse bloemen zijn of diepvriesbloemen zoals wij dat noemen.
Verse bloemen kan je makkelijk tussen de 2 en de 3 weken mooi houden.
Diepvriesbloemen zijn al een tijdje bewaard geweest in vrieskasten en hebben er dus al een termijn van 1 á 2 weken opzitten vooraleer ze in de huiskamer belanden.

Vaak is het ook zo dat mensen teveel water in de vaas doen en vele snijbloemen knappen daar letterlijk en figuurlijk op af.

Het volstaat om een paar centimeter lauw water in de vaas te doen.
Wat vaak helpt (maar niet altijd) is om bruisend water toe te voegen. Ook hier hangt het er van af in welk stadium de bloemen reeds vertoeven.
Soms helpt het ook om met een speld te prikken op de plaats waar de stengel en de bloem in elkaar overgaan.
Je kan uiteraard nog eens een stuk van de stengels snijden.

Indien niets van dit alles helpt dan kan je de bloemen nog ondersteboven houden en ze samen binden met een koord. Je kan het boekt zo te drogen hangen in de keuken, badkamer of veranda en dan heb je er vaak nog een behoorlijke tijd extra plezier van. Het blijft mij verbazen hoe lang sommige bloemen hun kleur behouden als ze ondersteboven hangen.

Liefs en Succes ermee!