Wat is goedkoper? Een huis huren of kopen?

Sinds een aantal jaar wonen we met veel plezier in een huurwoning in een leuke wijk. Het gevoel was meteen prima, hier wilden we de kinderen wel groot laten worden.

Inmiddels zijn de kids 6 en 3 jaar oud, nog steeds prima naar onze zin in de buurt en hebben we het idee om toch wat aanpassingen aan het huis te ( laten ) doen.

De vraag is : wat is goedkoper? We zouden het huis van de woningbouwvereniging kunnen kopen voor ongeveer 135.000 a 140.000 euro of we kunnen blijven huren. Welke kosten komen er extra bij als ik ga kopen?

De dingen die we zouden willen verbouwen, komen in principe voor eigen rekening als we blijven huren. Of we zouden akkoord moeten gaan met de keuken/badkamer die we van de woningbouw krijgen. Maar we zouden in elk geval de volgende dingen graag willen doen: Vaste trap naar de zolder, dakkapel (de zolder dus verbouwen tot slaapkamer ) De badkamer verbouwen ( is maar een kleine, dus wordt een douche en wc ) de keuken verbouwen, de muur tussen de keuken en woonkamer eruit ( dus dat er een open keuken ontstaat )

Dus wat is op de lange termijn voordeliger? Want de insteek is toch dat we hier een jaartje of 25 toch wel blijven zitten ( ongeacht of we kopen of huren )

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

De verbouwingen hoef je dus niet mee te tellen want die gaan jullie sowieso doen.

Dan moet je alsnog geld reserveren voor onderhoud. Eigen huis komt uit op 100 euro per maand: http://www.eigenhuis.nl/tools/onderhoudskosten/ dus dan moet je rekenen.

Wat is de hypotheek + onderhoud?
Wat is de huur (die elk jaar omhoog gaat)?

Verder: bedenk wat de kans is dat je je baan enzo kwijt raakt, dan zit je prettiger in een huurhuis en zorg dat je zeker weet dat je binnen een jaar of 10 niet hoeft te verhuizen ivm de huizenprijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De lasten zullen niet zo zeer enorm verschillen, behalve dat nu iig alle kosten in en om het huis voor eigen rekening zijn. Het voordeel van een huis kopen is dat het een investering is, en je de kosten die je maakt, je deels terug zal krijgen bij de verkoop. De huur is 'weggegooid' geld

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor een echt antwoord in jullie situatie zal je met een hypotheekadviseur moeten praten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bedrag per maand wat je kwijt bent aan huur, is doorgaans lager dan een afbetaling van je hypotheek. En vaak geld dat ook voor de jaarlijkse gemeente kosten.

Bij een hypotheek natuurlijk koop je een huis, word het van jezelf op den duur, eigen vermogen. Daarvoor en om belastingtechnische redenen is het de moeite waard om te investeren.

Bij een huurwoning doe je dat meestal niet, omdat je je investeringen niet aan je eigen vermogen toe kun voegen.

Maar als je echt denkt dat je er nog wel 25 jaar blijft wonen, heb je er en heel lang heel veel profijt van. In die tijd is ook de investering die je nu maakt afgeschreven en heb je geen verlies als je verhuisd.

En de huizenmarkt is wankel op het moment. Huur is even veilig. Dat denk ik.