Is het mogelijk een lager huur te bedingen bij de woningbouw vereniging?

Ik ben gedwongen verhuist met een urgentieverklaring ivm ziekte. De huur is aan de hoge kant. Kun je nu een verzoek tot huur verlaging indienen, daar zij mij deze woning hebben toegewezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Helaas, zo werkt het niet. Ik betaal ook zo'n 150-200 euro meer dan leeftijdsgenoten in een vergelijkbare situatie, omdat ik een aangepaste woning huur die wat groter moet zijn vanwege de draaicirkel van mijn rolstoel. Maar daarvoor kan je huur niet verlaagd worden, de huur is gebonden aan de woning (bepaalde speciale projecten daargelaten) en niet aan je situatie. De toewijzing is nog geen verplichting: ook al weet je dat je bij het weigeren van een (aangepaste) woning misschien anderhalf jaar moet wachten op een volgende geschikte woning en heb je dus het idee weinig keus te hebben, je bent wel zelf akkoord gegaan. Als je een woning echt niet kunt betalen, moet je hem niet accepteren.

Als je huurtoeslag ontvangt, kun je mogelijk wél extra huurtoeslag ontvangen als de woning is aangepast vanwege een handicap, en je huur daardoor hoger is dan voor jouw situatie gebruikelijk is. Ook kun je met een aangepaste woning zelfs nog huurtoeslag ontvangen als je een woning huurt waarvan de huur zo hoog is dat je normaal gesproken niet in aanmerking zou komen voor huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine kanttekening: het puntensysteem geeft alleen een maximumhuur. Het is dus niet zo dat verhuurders deze maximumhuur verplicht moeten vragen. Dat verandert uiteraard niets aan de situatie van vraagsteller (want die is inderdaad akkoord gegaan).

Andere antwoorden (1)

Het is wel een beetje apart dat je daar nu pas mee komt. Zoiets dien je te bespreken als je de woning krijgt aangeboden. Ze zullen nu zeggen dat je akkoord bent gegaan met de huurprijs toen.

Lees eerst eens de regeltjes door mbt urgentieverklaringen en het aanbieden/weigeren van huizen dan. Het kan zijn dat ze een bepaalde van-tot huurprijs hebben die je zult moeten accepteren.

Verder: je komt niet in aanmerking voor huurtoeslag? Zonee dan verdien je teveel of het huis is te duur (boven de 665)?

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk ook nog even na of de prijs niet te hoog is met het puntensysteem: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/puntensysteem-huurwoning/puntensysteem-zelfstandige-woning dat is een reden tot huurverlaging maar die kans is erg klein.

Verder: je kunt het altijd proberen maar als ze aan de regels hebben voldaan zal het niet zomaar lukken en wordt het zeker geen 'bedingen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
70%????? Werkelijk? Hoeveel huur is het nu en wat had je daarvoor? En je vriendin?