Ik betaal meer VvE bijdrage dan mijn buurman, is dit redelijk?

Ik woon in een maisonnette bovenwoning op een hoek en ik betaal meer VvE bijdrage dan de rest van het rijtje. Het gaat om 2-3% meer, deze verdeling is vanuit het aannemersbedrijf gemaakt en wordt aangehouden door de bewoners. Is dit normaal? Ik heb gevraagd waarom dit is, toen kreeg ik als antwoord dat ik meer schilderwerk heb zoals het boeiboord (zijkant van m'n dak). Ik heb totaal geen ervaring met dit soort dingen en ik weet niet of dit nou normaal is of niet, moet ik hier tegenin gaan of is dit normaal? Als er een schilder ingehuurd wordt dan wordt er toch een totaalprijs gemaakt voor het complete rijtje, en niet per woning een aparte prijs?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
5.4K

Antwoorden (7)

2 tot 3% meer is uiteindelijk niet veel meer. Ik betaal zelf ook meer tov mijn buren, en dat is om dezelfde reden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat er ongetwijfeld om dat jouw huis groter is/meer werk oplevert dan een/de andere.
Daarop is het gebaseerd.
Je kunt informeren naar het redelijke verschil bijvoorbeeld bij een Juridisch loket of een sociaal raadsman.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom krijg ik hier nou 3 -/- voor? het is de waarheid !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
c+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*widar, C+ is geheimtaal voor me ! wat bedoel je ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Compensatieplus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel, ik leer hier iedere dag, al die 'gekke' afkortingen... ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
np, ggd :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nu heb ik vannacht als ik niet kan slapen in ieder geval iets te doen: decoderen ! ;)
1e versie: niet parkeren, Gemeentelijke Gezondheid Dienst ! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2e versie: no problem, go go dancer ? ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
np = no problem, inderdaad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ggd is een beetje gemeen, want 't is Nederlands en 't zijn niet 3 woorden, maar 2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
no problem, goed gegoogld!
Zou kunnen, maar ik ben bang van niet !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laatste versie vannacht:
no problem, geen gedoe !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gm: no problem, goed gedaan !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
graag gedaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel Widar! np, gggd ! en mijn eigen gm van vanmorgen héél vroeg: geen idee meer, helaas !
Ik geef een heel uitgebreid antwoord, misschien te uitgebreid, maar ja, better safe than sorry ;-)

Het maandelijkse bedrag is afhankelijk van de meerjaren onderhoudsbegroting en wat voor services er vanuit de VVE worden betaald. Wat er allemaal betaald wordt bepaald de VVE zelf. Tijdens vergaderingen wordt hierover beslist door stemming. Het aangewezen VVE bestuur doet de administratie, contracten en structureert de vergaderingen.

Dit wordt meestal betaald door de VVE:

1. Vaak wordt er via de VVE betaald voor de opstalverzekering, juridische rechtsbijstandverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en service contracten (ontstoppingsabonnement, evt tuinonderhoud van gezamenlijke buitenruimte, schoonmaakkosten zoals glazenwassers of schoonmaker voor trappenhuis).

2. Het bestuur van de VVE krijgt meestal een vergoeding voor haar werkzaamheden vanuit de VVE.

3. Iedere VVE is verplicht zich in te schrijven bij de lokale Kamer van Koophandel. De inschrijf kosten zijn voor de VVE.

4. Ook voor het groot onderhoud wordt een planning gemaakt en op basis daarvan een bedrag gereserveerd. Zodat het gezamelijke deel in goede staat blijft.

Standaard worden deze kosten verdeeld op basis van het breukdeel van eigenaarschap.

Voorbeeld:

Een een wooncomplex van 100m2 bestaat uit 4 woningen. 2 woningen van 30 m2 en 2 woningen van 20m2.

De bovengenoemde kosten zijn bij elkaar opgeteld 1000 euro per jaar.

De VVE bestaat dus uit 4 leden. Er kunnen meer personen zijn, maar een echtpaar die samen 1 appartement bezit is, telt samen als 1 lid voor de VVE.

Dan is de verdeling:

De 2 leden met een woning van 30 m2 betalen dan ieder (30/100) * 1.000 = 300 per jaar.

De 2 leden met een woning van 20 m2 betalen dan ieder (20/100) * 1.000 = 200 per jaar.

Als ik u was zou ik de statuten van de VVE even doorlezen.
En hierover bellen met de KvK waar de VVE staat ingeschreven. Zij zijn er voor om u te helpen!

Als u zich heeft laten informeren kunt u informeel even overleggen met het bestuur van de VVE. Leg uit dat u deze verdeel sleutel niet eerlijk vind en pols bij hen wat zij hiervan vinden. Stel voor om de kosten te verdelen op basis van eigenaarsdeel. Dus zoals het bovenstaande voorbeeld. Het bestuur zall dan een vergadering beleggen en dit bespreken. Als iedereen het daarmee eens is, kan de nieuwe verdeelsleutel in de statuten worden opgenomen.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of het redelijk is maar bij ons is het niet zo. Er zijn hier 4 appartementen op de begane grond. De twee middelste betalen evenveel servicekosten als de 2 hoekappartementen terwijl de buitenste appartementen 2 inpandige balkons hebben + een keukenraam en de middelste appartementen slechts 1 inpandig balkon en geen keukenraam. De appartementen op de etages betalen wel fors meer dan wij beneden want zij gebruiken de hal, de lift, de trappen, de galerijen en het brievenbussenblok.

Toegevoegd na 3 minuten:
De VVE stelt ieder jaar de servicekosten vast en daar geldt het principe dat de meeste stemmen tellen. Dus als jij gelijke kosten wilt en de rest wil dat jij die niet krijgt heb je je daar maar bij neer te leggen.
11 jaar geleden
Dat schilderwerk kan er niet mee te maken hebben. Want zo redenerend zouden de bewoners van de bovenste verdieping geheel opdraaien voor het onderhoud van het dak, en dat kan niet de bedoeling zijn.
De verdeelsleutel behoort 1 op 1 gebaseerd te zijn op de waarde van het deel waarin je woont, in relatie tot de andere woningen. En een hoekwoning is nu eenmaal duurder dan midden in het rijtje, en een grote woning is duurder dan een kleintje.
Je vraag lezende lijkt 2 a 3% me niet te veel.
11 jaar geleden
zondag
11 jaar geleden
Het dak valt onder de VVE en is zeker niet van de bewoners van de bovenste verdieping.
teusvh
11 jaar geleden
Uiteraard. Evenzo is een goed in de verf zittend boeiboord van belang voor de waarde en het aanzien van het héle gebouw, en niet alleen voor jouw deel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet gebaseerd op de waarde, maar op de oppervlakte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Sherpa: Het is maar net waarop de VVE dat wil baseren.
Hét is toch heel simpel. Toen je je appartement kocht heb je bij de notaris een koopakte getekend voor het appartementsrecht. Daarin staat de verdeelsleutel tussen de appartementen. Volgens deze verdeelsleutel wordt je bijdrage aan de vve berekend.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dus ook de kosten voor het schilderwerk bij jou. Kosten voor meerwerk mogen alleen worden berekend als je zelf zaken hebt aangebracht of
overgenomen die buiten de vve vallen,zoals zonneschermen, dakterrassen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je per maand moet betalen is afhankelijk van de je breukdeel. Kijk hiervoor in je splitsingsakte.
Als jij meer betaald dan je buurman, dan hoor jij een groter breukdeel te hebben.
Vaak word de breukdeel gebaseerd op oppervlakte maar het kan ook afhankelijk zijn van andere zaken.