Hoe heet de ijzeren stang waarmee je de standen van een raam instelt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
4.5K

Antwoorden (5)

De haak heet zo'n ding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zet een raam op de haak als ik hem openzet. Nooit van gehoord?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ikke wel... hier in het Westland is het heel normaal om met een haak op een lange stok de ramen open te zetten, van de kassen welteverstaan. "ff luchie zetten" noemen ze dat hier. Al deed men dat wel vroeger (en de oudere generatie nog steeds) zo, tegenwoordig gaat zoiets uiteraard mechanisch. http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/afbeeldingen/onderdelen/algemeen_klein_of_los/pikhaak.jpg En dan de linker. Ik had dan ook bijna dit antwoord gegeven...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry, bedoelde de rechter :) + van mij, met zo'n haak kon je ook de standen instellen... niet zo'n dom antwoord als het lijkt hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook wel eens van "het raam op de haak zetten" gehoord. Van mij een plus.
Dat noemt men een uitzetijzer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
raamuitzetter:

http://www.google.nl/search?q=raamsteller&hl=nl&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=e-2iT-XLEIaA-wb2wpT4CA&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CA4Q_AUoAQ&biw=1280&bih=662#hl=nl&tbm=isch&sa=1&q=raamuitzetter&oq=raam&aq=7&aqi=g10&aql=&gs_l=img.1.7.0l10.23645.23645.0.29060.1.1.0.0.0.0.94.94.1.1.0...0.0.o6VCCmFB2ns&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=34643f7c9540aaf3&biw=1280&bih=662
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ding zelf heeft een uitzetijzer. Afhankelijk van de uitvoering is het een habiles ( met stormkraag op de pen) of een elite( met een glade pen).
Voordeel van de habiles is dat bij een windvlaag de arm van het uitzetijzer niet van de pen getild kan worden waardoor het raam vrij in de wind zou kunnen klapperen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben benieuwd naar de motivatie van de min....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien omdat die naam 2 uur eerder al gegeven is? Je geeft wel een aanvulling maar dat had ook in een reactie gekund op dat antwoord?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met Pelle. Dingen die geen rechtstreeks antwoord op de vraag zijn, zijn leuk, maar maken niet per se een beter antwoord. In dit geval voegt het echt niets toe en daarmee is het dus een herhaling van een eerder gegeven antwoord.
een uitzetter