Recht van overpad in trappenhuis en mag degene die recht van overpad eisen dat trappenhuis leeg is ?

Even uitleggen :

Ik woon samen met me boven buurvrouw in een trappenhuis. Wij huren van mijn huisbaas. Dat is etage 2 en 3. Onder mij wonen nieuwe buren die hun etage hebben gekocht op de 1e etage. En ze hebben daarbij een berging op de zolder boven 3 hoog gekocht. Zij zitten samen met de begane grond en mijn huisbaas in vve. Nu hebben ze van 1 hoog die eigen voordeur hebben via me huisbaas laten weten dat het trappenhuis leeg moet zijn. Volgens mij hebben ze toch alleen recht van overpad ? En bepalen zij toch niet wat 2 en 3 hoog neerzetten in het trappenhuis ? Of valt dat ook de vwe ?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb wat spullen staan omdat ik de berging en zolder kamer aan opruimen ben. Maar het gaat om dat ik wil weten of degene van 1 hoog wat daar over te zeggen heeft. Ik dacht alleen me huisbaas omdat mijn huisbaas heeft. 1 hoog heeft eigen trap en voordeur en alleen een berging daar. Via de vwe zijn wel samen aansprakelijk met begane grond voor de buitenkant pand maar toch niet voor trappenhuis want dat is de ingang van 2 en 3 hoog.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vve = vereniging van eigenaren. Of valt dat ook de vve (???) Wat bedoel je daar mee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit brandveiligheidsoverwegingen niet zo'n slecht idee een leeg trappenhuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze hebben een eigen voordeur maar maken ze wel gebruik van het trappenhuis? Recht van overpad in een trappenhuis? Klopt dat wel? Je hebt recht van overpad als je over eigen grond van iemand gaat maar het trappenhuis hoort in de VVE, geen recht van overpad dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Pelle dat vroeg ik mij ook af. Want ik heb namelijk naast andere problemen met hun via me huisbaas een melding gekregen dat zij eisen dat het leeg komt terwijl ze eigen deur hebben en alleen berging op zolder. Zie verder aanvulling op me toelichting
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus de vve kan dus mede bepalen wat daar gebeurt terwijl ze daar in principe nooit komen dan alleen naar hun berging te gaan ? Want ze hebben dus eigen voordeur en eigen trap voor hun woning
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja mag niet staan en het gaat weg maar dat is de vraag dus niet mensen. Gaat erom of 1 hoog rechten heeft om wat te bepalen daar !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lastig.... begrijp ik dat ze wel gebruik maken van het trappenhuis om bij hun berging boven de 3de te komen? In dat geval moeten ze er wel door natuurlijk. Vraag eens wat hun argument is, misschien is dat wel brandgevaar? Verder denk ik, dat zolang hier niets over staat in de afspraken van de VVE ze dat niet kunnen zeggen tenzij zij er ook door moeten en het gevaarlijk kan zijn ivm vluchtroutes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze kunnen er langs en gaat ook allemaal weg maar duurt even. En volgens mij zijn er ook geen afspraken van in de vve. Er is geen huishoudelijk regelement. Want hoop niet dat komt want dan gaan ze ook bepalen dat ik geen honden meer mag hebben na deze. Maar goed ben al kijken naar ander huis steeds want ze maken me leven al zuur. Kan niks meer doen. Hun wonen er net. Ik al 10 jaar en nooit problemen met buren gehad. En nu loop ik te hard op trap. Me honden zouden veel blaffen. Klopt niet want ik neem alles op !, Mag me balkon niet meer schoonmaken of regenwater afhalen met trekker en muziek mag ook niet meer in me huis. En alleen zij klagen. Andere buren niet ! Ze klagen als een keer iets gebeurt. Me huisbaas heeft nu al 3 brieven ze gehad en korte tijd. En hij weet dat ik jaren geen nooit wat heb gehad. Vandaar dat ik wat aan uitzoeken ben nu me rechten enzo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is in de meeste flats / appartementen heel simpel : gemeenschappelijke ruimtes (waaronder het trappenhuis) hou je leeg. Punt. Soms wordt een plantje, een vuilniszak die nog naar beneden moet of een paar schoenen gedoogd, maar officieel mag het eigenlijk gewoon nergens. Punt.
Wel jammer dat je ineens zeikerds van onderburen hebt, maar op dit punt hebben ze het recht aan hun kant. Maar hopen dat ze over een paar dagen niet gaan klagen over het feit dat jij door je eigen huis loopt of af en toe de teevee aan hebt staan.....
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Bij ons mag ook niets in het trappenhuis staan, het gebeurd wel eens. Maar 1 dag of zo. Het staat bij ons in de huisregels. Maar je buren zijn wel zeikstralen zeg! Wat vind je huisbaas er van? Als jij er al 10 jaar woont zal die man jou toch ook goed kennen en weten of die "lieve buren" aan het overdrijven zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fijn hé, als in een portiek met huurders er kopers komen wonen. Geeft altijd gezeik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op last van de brandweer zal het trappenhuis leeg moeten zijn.

Antwoorden (5)

Een trappenhuis is geen opslagplaats natuurlijk, maar wat bloemetjes of een boompje moet geen probleem zijn. Een fiets wordt al wat discutabeler. Wat heb je er allemaal staan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gang en de trappen horen vrij te zijn het is een originele vlucht weg en toegangsweg tot een anders zijn bezit of het nu gehuurd is of gekocht. Het trappenhuis is gezamenlijk bezit.
ronron1212
11 jaar geleden
In trappenhuizen mag nooit iets staan, nergens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom geef je nu juist deze link Ineke?
Zo als jij het toelicht, is het voor tijdelijk dus moeten ze niet zeuren.
Je kunt er geen bekeuring voor krijgen.
Als het voor langere tijd is kan het wel bezwaarlijk worden voor mensen die er langs moeten.
Maar als je het walletje bij het schuurtje houdt moeten ze niet zeuren. In overleg zal het wel op te lossen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vind ik ook. uitleggen dat het tijdelijk is. Of je huisbaas uit laten leggen dat het tijdelijk is, en dat je zijn toestemming hebt. en zo snel mogelijk opruimen.
maarre, ik zou maar vast een lijstje aanleggen wat zij allemaal fout doen, dan sta je sterk als straks de politie ineens voor je deur staat. Als ik hoor waar ze verder al over klagen. Heb eens benedenburen gehad waarvan ik de kachel niet aan mocht doen, want ze konden niet slapen door de electrische pomp. Heeft de woningbouw nog de pomp vervangen ook, maar ze bleven zeiken
Het trappenhuis valt onder de VVE en daar mag nooit wat staan tenzij de VVE het gedoogt. Jouw huurhuis valt onder de verplichtingen die de huisbaas deelt met de andere leden van de VVE. Die nieuwe mensen op zich hebben jou niets voor te schrijven; dat hoort de VVE te doen. Je zegt dat er geen huishoudelijk regelement bestaat. De VVE blijft daar dus in gebreke want dat horen ze wettelijk gezien wel te hebben. Daar zou je werk van kunnen maken, maar je wilt zelf niet dat het er komt dus dat is geen optie. Zeg maar tegen je huisbaas dat de VVE jou moet benaderen als jij buiten je boekje gaat en niet de nieuwe bewoners. In afwachting daarvan opschieten met opruimen zodat ze geen poot hebben om op te staan. VVE is wel aansprakelijk voor het trappenhuis want het onderhoud of de renovatie daarvan valt onder hun, dus zij dragen de kosten van een en ander.

Van ons appartementencomplex is 1 flat verhuurd en de eigenaar woont elders. Op de jaarvergadering van de VVE komt die eigenaar ook want is nog steeds verantwoordelijk voor die flat en medeverantwoordelijk voor de lift, de berging, de galerijen en het trappenhuis.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed zo!