Waarom komen rookmelders met een 9v batterij er altijd 's nachts achter dat de batterij bijna leeg is. En beginnen dan met piepen om je dat te melden?

Ik heb er 7. Allemaal begonnen ze 's nachts te piepen dat de batterij bijna leeg is. De laatste afgelopen nacht.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
5.1K

Het beste antwoord

... en denk ook aan Murphy's Law :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dan controleren ze meteen of je wel wakker van wordt van hun geluid. Maar idd vreselijk irritant. Zo kwamen wij er na onze verhuizing pas achter hoeveel er eigenlijk door het hele huis hingen :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is dat écht zo, dat ze 's nachts gaan piepen? Misschien hoor je het piepje dat overdags af en toe klinkt niet omdat je weg bent of omdat je zelf teveel herrie maakt.

Maar... als het idd alleen 'snachts is... Waarschijnlijk verbruiken ze 's nachts meer energie voor hun metingen omdat het iets kouder is in huis. Dan is de kans dat ze 's nachts gaan piepen groter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een rookmelder hangt vaak op de beste plaats in huis; boven. De kans dat je overdag het gepiep hoort is vrij klein maar dat wil nog niet zeggen dat 'ie niet piept.
's nachts - als alles stil is en je in je bed ligt valt het veel meer op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het lijkt er vaak op dat dit soort dingen op de meest ongelukkige momenten gebeuren. Echter is het ook wel te verklaren waarom het lijkt alsog het altijd 's nachts gebeurt. Als je bedenkt dat je gemiddeld ongeveer 10 uur per dag niet thuis bent, dan hou je 14 uur over waar je wel thuis bent, waarvan je ongeveer 7 uur in bed doorbrengt. Dus van de 14 uur dat je zou kunnen waarnemen dat de rookmelder leeg is, breng je de helft in bed door.

Het lijkt er op het eerste gezicht op dat het lot je altijd tart en 's nachts die dingen laat piepen, maar met bovengenoemde verklaring lijkt het niet zo heel gek.

Wat je natuurlijk zou kunnen doen is elk half jaar (bijvoorbeeld met het wisselen van zomer- naar wintertijd) preventief alle batterijen vervangen of nieuwe rookmelders kopen die op het stroomnet werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kans is vrij groot dat die batterijen ooit overdag zijn geïnstalleerd. Vervolgens is de batterij 's nachts leeg.

Als je dat vervelend vindt zou ik adviseren de batterijen de volgende keer 's nachts te installeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De batterijen die in een rookmelder zitten zijn gevoelig voor temperatuurwisselingen. Wanneer de temperatuur lager is heeft een batterij nog minder capaciteit/spanning (dit zie je bijvoorbeeld ook in de range van een elektrische auto in de winter terug). 's nachts is de temperatuur over het algemeen het laagst waardoor de rookmelder nog minder batterijspanning meet én daarom gaat deze dus vaak 's nachts af.