Vraagprijs en taxatiewaarde, wat betekend dat?

Ik bedoel te zeggen, is het tegenwoordig zo dat woning ook rond de taxatiewaarde worden gekocht, of erboven, of eronder? Ben heel benieuwd!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de taxateur heeft vermeld dat je huis een waarde heeft van 3 ton, dan staat het jou vrij om er 4 ton voor te vragen alleen de kans dat mensen dat bod afwijzen is groot, de kans dat je het niet krijgt is groter. Als jij beslist dat je 3 ton wel teveel voor je huis vind en tevreden bent met 2 ton mag dat ook, alleen maar een voordeel voor de kopers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje, maar wat is reeel in deze huidige huizenmarkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat reëel is, kan een goeie makelaar je vertellen, nodig er eens twee of drie uit, en neem een gemiddelde. Er zit nog veel verschil tussen bij de makelaars onderling hoor. En vergelijk op funda de woningen in jouw buurt die met jou woning te vergelijken zijn. Daar steek je al veel van op. Je kunt aardig filteren op funda, woningtypen, bouwjaar, wijk of dorp, met of zonder tuin.... Ga niet over 1 nacht ijs, maar neem de tijd voor zoiets. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil geen woning verkopen ;)
ben alleen benieuwd naar de trent. betalen mensen gemiddeld meer of minder voor een woning dan de taxatiewaarde?

Antwoorden (2)

Dat licht er aan of je een koper vindt die meer of gelijk de taxatie waarden wil betalen. Als je geen kopers vindt en je moet toch verkopen omdat je bijvoorbeeld al een ander huis hebt of omdat je de huidige hypotheek niet meer kan betalen zul je onder de taxatie waarden moeten verkopen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snap ik.. ben gewoon benieuwd wat de trent is tegenwoordig. denk aan een woning van ca. 2 ton in een grote stad.
Ik wil trouwens geen woning verkopen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nog steeds wat een gek ervoor geeft, maar de banken kijken met het verstrekken van een hypotheek natuurlijk wel naar de echte waarde, je kunt geen 3 ton lenen voor een woning van twee ton, zelfs niet als jij dat wel reëel vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok.. voorbeeld:
ik koop een woning voor 2 ton
laat hem taxeren en de waarde blijkt ook 2 ton
Is dit een goede deal geweest of had ik meer moeten onderhandelen?
ronron1212
12 jaar geleden
De taxatie zal plaatsvinden voor de koop anders kun je nooit een hypotheek aanvragen en kun je niet naar de bank om dit te regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koopakte getekend, financiering nog niet rond ;)
kan dus wel.. maar dat was de vraag niet..
ronron1212
12 jaar geleden
Dat is een voorlopig koopcontract waarin de voorwaarde staat dat je een financiering kunt krijgen dus moet je het pand laten taxeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees de vraag alsjeblieft!!! Ok, ik zal hem anders formuleren: ok.. voorbeeld:
woning gevonden, voorlopige koopakte is getekend en er is 2 ton afgesproken.
laat hem taxeren en de waarde blijkt ook 2 ton
Is dit een goede deal geweest of had ik beter kunnen onderhandelen?
ronron1212
12 jaar geleden
Dan zal ik ook iets duidelijker zijn als je minder geboden had had je het huis misschien ook wel gehad dat zul je nu dus nooit meer weten had je het maar moeten proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is er misschien iemand die wel een nuttig antwoord heeft?
ronron1212
12 jaar geleden
Misschien op je iets te horen wat niemand je verder kan vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik herhaal mijn eerste reactie: snap ik.. ben gewoon benieuwd wat de trent is tegenwoordig. denk aan een woning van ca. 2 ton in een grote stad.
Ik wil trouwens geen woning verkopen..
De vraagprijs is de prijs die een verkoper voor zijn eigendom wil hebben bij verkoop.

De taxatie waarde is de waarde, die door een onafhankelijke derde persoon (taxateur) met verstand van zaken, het te verkopen goed beoordeelt heeft en gewaardeerd met een geschatte reële waarde.
'n taxatie is uiteindelijk een schatting.

Tussen de vraagprijs en de taxatiewaarde zal meestal een aanzienlijk verschil bestaan.

Jouw voorbeeld: 'n huis in Amsterdam. Vraagprijs van de verkoper: 200.000,- De waarde volgens het taxatierapport dat daarna volgt kan flink lager zijn: bijvoorbeeld 175.000,- doordat er achterstallig onderhoud is of gebreken aan het pand.

Als koper ben je vrij het gevraagde bedrag (200.000,-) te bieden. De verkoper zal dan onmiddellijk willen verkopen.

Maar je kan ook voordat je een bod doet het huis laten taxeren en afgaande op de taxatiewaarde een bod uitbrengen. Bijv. 1680.000,-, lager dus dan de taxatiewaarde.
Als je geluk hebt hapt de verkoper toe maar meestal volgen dan verdere onderhandelingen waarna de taxatiewaarde uiteindelijk ook de verkoopprijs wordt.

Aan de taxatiewaarde wordt door de hypotheeknemer (de bank) belangrijke waarde gehecht bij het verstrekken van een hypotheek.
Bij een te groot negatief verschil tussen taxatiewaarde en uitgebracht bod daarboven zal de bank de hypotheek dan ook niet aangaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
excuus, het moet 168.000,- zijn. nulletje teveel getypt.