Waarom heet een aftrekker een aftrekker?

Je kan er toch ook meer afduwen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel dus zo'n zwart rubber ding waar je een dweil kan rond doen, of water mee kan wegduwen of trekken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Omdat je met zo'n 'wisser' vaak een trekkende beweging maakt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heet gewoon een 'trekker' (of vloerwisser) ; waar je de toevoeging 'af' vandaan hebt is me eerlijk gezegd een raadsel, maar je schijnt niet de enige te zijn.

En ja je kunt er ook mee duwen. Over het algemeen echter wordt hij gebruikt om vloeren droog te trekken (zonder dweil). Dat gaat verreweg het makkelijkst, want zo is het rubber ook geplaatst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ah, ik zie in mijn eigen bron () dat in Belgie het woord aftrekker meer gebruikt wordt ; ook voor flesopeners en kurkentrekkers trouwens maar het is ook daar geen Algemeen beschaafd Vlaams / standaardtaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw bron vermijdt iig zeer angstvallig het vooral in Nederland veel gebruikte woord voor een zich zelfbevredigende man. Vreemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik als bijna Belg ken zo'n ding inderdaad ook als een aftrekker, voor zowel zo'n dweilstok alsook de zwaar in onbruik geraakte flessentrekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Nederlands zijn zowel aftrekkers als flessentrekkers uitsluitend personen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh nee je kunt ook nog een aftrekker hebben als in rekenen.