Mijn ficus benjamin verliest blad. Hij staat op een vaste plek.Geen tocht. Niet te koud. wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
24.2K

Het beste antwoord

Die van mij is ruim 20 jaar oud. Jaren terug was hij behoorlijk kaal, ik had 'm al bijna afgevoerd. Bleek dat ik teveel water gaf. 1 keer in de week een beetje (100-200 ml of zo) water. Nu zit 'ie al weer heel lang goed in het blad.
Niet te veel vertroetelen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit een antwoord dat me hoop geeft.Dus geef ik hem nog een kans.
Vriendelijke groeten Miriam

Andere antwoorden (3)

De klassieke oorzaken naast tocht en kou zijn: temperatuurwisselingen, te droge lucht, te lage temperatuur, te natte grond, gebrek aan voeding.
Dus controleer hoe vochtig de grond is (vooral ook onderin de pot!), hoeveel ruimte de kluit nog heeft, spuit 'm eens met lauw water.
Anders eventueel verpotten in een wat ruimere pot. Is de kluit te nat, dan direct uit de pot halen en in nieuwe grond oppotten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ficus benjamina is een tropische boom, die daar metershoog kan worden. Ze verliezen dus het hele jaar door hier en daar een blad. Mijn bonte, die zo'n 5 jaar oud is, heeft dagelijks wel een paar bladeren aan de voet van de pot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Ficus benjamin, geef je pas water als de grond echt droog is, NOOIT eerder!!
Daar kan hij heel slecht tegen.
In de donkere winterperiode groeit deze plant niet en zijn leerachtige harde blaadjes verdampen vrijwel geen water, dus heeft hij erg weinig water nodig.
Ook de plant nooit in een dichte pot zetten, maar als het even kan op een schotel, dan kan je direct zien, of er water op blijft staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MissBiggie
12 jaar geleden
Zo is het, en niet anders! +