Hoe kan het zo zijn dat onze energie rekenening extreem hoog uitvalt in verhouding met vorig jaar?

Wij hebben onze jaarnota ontvangen en er zit een enorm verschil in met vorig jaar. Vorig jaar hebben we flink verbouwd en gestookt maar toch is de rekening dit jaar van de elektriciteit met 1/3 gestegen en de rekening voor het gas verdubbeld.
Er is niets veranderd in de gezinssamenstelling of anderzijds..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2K

Het beste antwoord

Inderdaad waarschijnlijk de verbouwing, veel openstaande deuren gehad, gas "vliegt dan letterlijk naar buiten? Veel zware apparaten gebruikt, veel (warm) water? Houdt nu eens een paar weken je standen bij (elke week noteren op hetzelfde tijdstip) en je kunt dan zien of het werkelijk nog zo hoog is.

Toegevoegd na 10 uur:
Zoals je in je reactie beschrijft over aftappen: dat zou alleen na de meter van invloed zijn, lijkt mij bij de meeste huizen niet makkelijk mogelijk. Is je ketel onlangs nog nagekeken?

Heb hier een site gevonden met meters die je eventueel per fase in kunt zetten, zo kun je meten waar je de meeste stroom verbruikt.

Gas gebruik je voor koken, warm water en je ketel (tenzij je bijvoorbeeld een gasdroger hebt) zeker na een verbouwing, als je veel vocht in je huis hebt kun je meer stoken, om de boel warm (en droog) te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de tijd dat we in de verbouwing zaten, was de rekening juist veel lager dan dat ie nu is. Daarom vind ik het ook zo ontzettend raar! en de standen die op de nota staan komen overeen met hetgene wat ik heb doorgeven.
Ik zal de standen zowiezo bij gaan houden. thanx
Cryofiel
12 jaar geleden
Is die vorige rekening ook opgemaakt over de periode waarin de verbouwing plaatsvond? Voorbeeld om aan te geven wat ik bedoel: stel dat de verbouwing in mei 2011 was, en dat je in juni 2011 de rekening kreeg. Als die rekening betrekking had over de periode van mei 2010 t/m april 2011, kreeg je die rekening weliswaar *na* de verbouwing, maar had het verbruik waarop die rekening was gebaseerd betrekking op de periode *voor* de verbouwing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de verbouwing viel midden in de periode waar wij vorig jaar over hebben betaald. Ik heb ook het gemiddelde per maand berekend en het lijkt dat er een meter oid kapot is of dat er wordt afgetapt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Heb je al gekeken waar de verhoging in zit? Je schrijft: elektriciteit +1/3. Maar dat is het bedrag. Hoe zit het met het aantal kWu, hoeveel is dat gestegen? Hetzelfde voor gas - ook daarvan is het nuttiger het aantal kuub te weten dan het aantal euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verschillen heb ik berekend op hoeveelheden naar aanleiding van het financiele deel ;).
Gister heb ik nog even met de buren staan praten en nou blijkt dat ons verbruik net zo hoog is als dat van de buren en diens buren bij elkaar.
Buiten het financiele om (wat wel enorm balen is) vind ik het grote verschil in hoeveelheid zo raar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan jou antwoord heb ik het meest! Dank je wel

Andere antwoorden (5)

Omdat het dit jaar naast de normale kou ruim 2 wrken extreem koud is geweest waarbij de verwarming onafgebroken heeft staan loeien.
Wellicht nog eens een extra douche om watm te worden... Ke-ching!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan nooit het grote verschil maken. Bovendien was het het jaar daarvoor ook erg koud en hebben we toen verbouwd. Logischerwijs zou dan de rekening van vorig jaar hoger moeten zijn. Maar buiten dat om... we zitten op het dubbelen van een gemiddeld ander huishouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was maar twee weken heel koud, de rest van de winter was juist extreem warm. Het koudegetal voor 29 januari was nog geen 2! Dat betekent dat er tot 29 januari nog geen dag was geweest met een gemiddelde temperatuur van -2 en dat er ongeveer 3 dagen waren met een gemiddelde temp van -0,5 en dat betekent een extreem zachte winter. In die twee weken ging het koudegetal richting de 80 maar dat waren er dus maar TWEE!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar als je de meterstand bij houdt zie je hoeveel extra die 2 weken hebben gekost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar over het hele jaar is het niets, dit jaar was niet anders dan vorig jaar en het jaar ervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL!!!! Echt wel!
Maar goed, we verschillen hierover van mening. So be it.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martine: we hebben het over een VERDUBBELING van het gasverbruik, kom nou zeg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 weken kou zorgt niet voor verdubbeling.
Behalve dat misschien toch je eigen verbruik omhoog gegaan is, zijn ook de energieprijzen gestegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verbruik is hetzelfde gebleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet het enkel en alleen in de prijsstijging zitten. Anders zou ik eens overwegen om je meter opnieuw te laten ijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil zit 'm in het verbruik. Het trok wel mijn aandacht dat de rekening zo hoog was. Alleen toen ik het nakeek, zag ik het enorme verschil in het "verbruik".
je geeft aan dat je flink verbouwd hebt. Is misschien de inhoud van jullie woning veranderd? Door een aanbouw, dan moet er meer ruimte verwarmd worden. Zijn er grotere ramen geplaatst? Dan is er meer warmteverlies.
Nieuwe apparatuur gekocht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt dat het verbruik hetzelfde is gebleven maar de rekening veel hoger. Dan is er één verklaring: gestegen prijzen.
Vergelijk op de oude en de nieuwe rekening de eenheidsprijzen voor gas en elektra. Daar zou dan een verschil in moeten zitten, plus misschien andere posten die hoger zijn geworden: transport/netwerkbeheer en dergelijke.
Je bent niet van leverancier veranderd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik niet duidelijk uitgelegd, sorry.
Ik heb geen extra apparatuur en geen grotere woning. Dus in die zin... er is niets wat voor dat enorme verschil kan zorgen. Ik weet dus niet waar die grote hoeveelheden gas en stroom naar toe zijn gegaan. Het verschil is zo groot dat dat niet door een koelkast oid komt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, het verbruik is dus wel veranderd. Gas kan schelen als je meer/anders stookt, maar voor elektra zou je een verklaring moeten kunnen vinden.
Je kunt eventueel vragen of je meters onderzocht worden, of een apparaatje kopen dat kan meten hoeveel energie jouw apparaten kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf niet meer verbruikt dan anders. Toch geeft de meter aan dat ik voor 2 huishoudens heb gestookt ed. Gas en elektriciteit is dus "verdwenen".
Maar ik ga doen wat je zegt; de meters laten onderzoeken.
Dank je!
mogelijke oorzaken:
1) jaarafrekening niet over gelijke periodes
2) hoger verbruik volgens jaarafrekening
3) prijsstijgingen van gas, elektra, transport, vastrecht etc.

Je zult eerst de jaarafrekeningen naast elkaar moeten leggen om te zien waardoor de rekening hoger is. Kan natuurlijk ook een combinatie zijn van alle 3.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was niet helemaal duidelijk in mijn uitleg. Het gaat erom dat ik niet begrijp waar die grote hoeveelheden naar toe zijn gegaan. Het kan niet zijn door dat ik iets wat vaker heb gebruikt.