De grote spinnende watertor schijnt bij gevaar een stof uit te spuiten, levert dit gevaar op voor de mens?

Ik ben mij bewust dat het woord 'watertor' vandaag bij GV enigszins 'beladen' is.
Maar al met al heeft dit toch mijn interesse en..., bevordert daarmee mijn 'kennisvermeerdering'

Toegevoegd na 10 uur:
Met dank aan Itsme en Eddo: Zo zien ze er dus echt uit!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
5.1K

Het beste antwoord

Hydrous piceus is de naam van dit beestje, en ik kon niet goed vinden wat nou precies die vloeistof is. Volgens Wikipedia is het een inktachtige vloeistof, maar of dat gevaarlijk is voor de mens vermelden ze niet.

Ik adviseer in ieder geval niet om deze stof te consumeren, dat lijkt me echt ongezond alhoewel ik dat niet kan onderbouwen.

Toegevoegd na 34 minuten:
Ik heb een mooie foto gevonden van twee van deze torren die 'het' doen, alleen het is een beschermde afbeelding dus ik verwijs er met deze link naar:

http://www.pbase.com/glazemaker/image/79432435
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De spinnende waterkever of zwarte waterkever is de grootste waterkever in ons land.
Je zal hem niet zo veel zien, hoewel hij niet zeldzaam is.
De kever op je foto lijkt er niet zo veel op, is misschien de verkeerde foto.
De zwarte stof die hij uitspuit is waarschijnlijk niet giftig, heb er nooit iets over gehoort.
Wel kan deze kever erg gemeen steken, dat aanvoelt als een wespensteek.
Ook de larve van deze kever kan gemeen steken.
Ik vind hem een van de mooiste kevers van ons land.

Toegevoegd na 6 minuten:
De kever van je foto is een loopkever en komt dus nooit in het water.
De spinnende waterkever is ronder en zeer zwart en gimmend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heet ook wel een pik zwarte watertor. Hij kan 3,4 tot 4,8 cm groot worden. Ze zijn zeldzaam. Ze zijn zo klein maar ze deinzen niet terug om een salamander te pakken en met hun gif kunnen doden.
Maar kan nergens vinden of deze nu ook giftig zijn voor de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
heftig beestje! +1