deze winter komen er geen vogels meer in de tuin eten. komt dit omdat de struiken aan de achterkant zijn weggehaald of door de schotel van de buren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (7)

die schotel zal het niet zijn: zo'n object zijn vogels in no time aan gewend.
de struiken zullen de oorzaak zijn: die bieden beschutting, een vlucht- en uitkijkplekje, en dat zijn ze nu kwijt.
Rieneke1
12 jaar geleden
Vogels zitten graag in bosjes en bomen om op hun gemak te kijken of 'de kust veilig is'- de gemeente heeft helaas bomen gekapt naast mijn balkon, en ik merk ook duidelijk, dat er minder vogels komen. Ik denk dus, dat de beschermende struiken die er niet meer zijn de hoofdreden is, dat er minder vogels komen eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de schotel die de buren geplaatst hebben, goed met vogelvoer gevuld is, zou dat inderdaad kunnen veroorzaken, dat ze daar liever komen eten.
Maar, alle gekheid op een stokje,dat zou idd kunnen komen door aanwezigheid van die schotel, maar dat zou niet lang mogen duren, omdat de vogels snel aan iets nieuws gewend zijn en er zich niet meer door laten afschrikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je min-naar heeft geen humor....
Wij hebben wel struiken in de tuin, maar bij
mij komen ze deze winter ook niet of nauwelijks.

Ik heb de waslijn volgehangen en ook in de voortuin
een bakje en een vetbol.
Andere jaren was dat allemaal zo weg.
En nu niet.

Ik denk dat er gewoon genoeg te krijgen is .........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die schotel van de buren heeft er heus niets mee te maken. Vogels zoeken een plekje dichtbij het voer, waar ze veilig kunnen wachten om te kijken of ze al durven te gaan eten. Op het moment dat ze gestoord worden zijn ze ook vliegensvlug weer terug op ditzelfde veilige plekje. Dit plekje kan een boom of een struik zijn, maar het moet wel echt heel dicht bij de voederplaats liggen, want anders durven ze niet te komen. Het ligt dus aan de struiken die gesnoeid zijn, daardoor hebben ze geen veilig plekje meer om zich te verstoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
je moeten het hele jaar voeren. in de late lente en zomer wat minder en naar gelang de kou intreed steeds meer. Doe je dat niet dan hebben de vogels in de winter allang elders hun voederplaatsen gevonden. Dat van die schotel is gewoon onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat er een schotel antenne is opgehangen dat maakt niet uit. Wij hebben een schotel antenne hangen naast het nestkastje voor de koolmeesjes en ze hebben er vorig jaar een nestje jongen in groot gebracht en gingen zelfs op de schotel zitten.
Wel is het weghalen van de struiken de oorzaak is van het wegblijven van de vogeltjes in de tuin, ze zijn namelijk de plaats kwijt waar ze zich kunnen verstoppen als er gevaar dreigt. Wanneer er verder in de buurt ook aanbod is van voedsel dan zoeken ze de plaats op waar ze zich veilig aan het voedsel tegoed kunnen doen.