Moeten de radiatoren zowel 's achts als overdags overal open zijn, dus ook op de slaapkamers?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.5K

Het beste antwoord

Overdag is dat niet nodig. Dan is het beneden toch wel lekker warm en kan je boven even goed luchten. Voor de nacht is dat iets anders. Nu het zo hard vriest 's-nachts, heb ik nog steeds in de huiskamer de thermostaat op 15 graden, maar wel alle radiatoren in het hele huis open. Zo blijft er een circulatie van warm water door het huis lopen en kan er nergens een radiator bevriezen, zelfs niet waar het raam open staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Dit is n.l.een twistpunt tussen mijn man en mij. Volgens mij hoeven de radiatoren alleen bij strenge vorst(vanaf-10°) 's nachts open te zijn. Overdags kunnen ze dan wel weer dicht. Overdags wordt er geleidelijk aan gestookt tot 19° 's avonds en wordt de verwarming 's nachts op 14° gezet. Volgens mijn man moeten ze dan overdags ook open zijn ivm bevriezing. Wie het weet mag het zeggen...

Andere antwoorden (5)

Nee,dit hoeft zeker niet,tenzij er kans is dat het eventueel op sommige plaatsen zou binnenvriezen.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als hetoverdags nog slechts iets onder nul is, zoals nu, dan kunnen in inder geval overdags de radiatoren op de slaapkamer dicht? De leidingen liggen in de binnenmuur(met de buren)
fremar
12 jaar geleden
Ja, dit is zo.
nee, niet alle radiatoren hoeven altijd open te staan.
maar met dit vries weer is het wel verstandig radiatoren die op een koude plaats staan (schuur bijkeuken of garage) een heel klein stukje open te zetten om bevriezen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om evt bevriezing te voorkomen lijkt het mij verstandig om ze in ieder geval een klein stukje open te laten staan. En om het op je slaapkamer een beetje aangenaam te hebben, zeker doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de ruimte waar de thermostaat staat moeten de radiators open blijven. Je mag er zelfs geen thermostaatkranen opzetten.
In alle andere ruimtes mag je ze naar believen open en dicht zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'mag er zelfs geen ...'?
Of ik ergens thermostaatkranen op zet maak ik zelf uit hoor :)
Dat je moet nadenken wat je doet met je thermostaatkranen in de ruimte waar de kamerthermostaat hangt is natuurlijk een ander verhaal :) Een radiator in mijn huiskamer staat afgesteld op 20 graden. Daarmee warmt de boel lekker snel op, en als de kamer op temperatuur is blijft meer warmte over voor de andere ruimtes in huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de zin compleet wil : Voor de goede werking mag er zelfs geen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Sommige mensen nemen alles zo letterlijk op. Ik zou zeggen: zet er lekker thermostaatkranen op. Is leuk als de thermostaatkraan zegt dat het nog warm genoeg terwijl de thermostaat zegt dat ie moet opwarmen. De energieleverancier zal je dankbaar zijn.
Ze hoeven niet open te staan behalve in de ruimte waar de thermostaat zit, het beste is de rest te voorzien van thermostaat knoppen, dan kunnen ze nooit bevriezen.
Verder wel beetje open als er kans is op bevriezen.
Check ook of de CV pomp op winterstand staat, d.w.z. dat hij door blijft draaien ook als er geen warmte gevraagd word, dit ook i.v.m. vast vriezen.