Wanneer moet je de centrale verwarming laag zetten en wanneer kan je hem beter aan laten?

Het is hier nu -5 buiten. De cv staat op 19 graden. We gaan een paar uur weg. Normaal zetten we hem dan op 15, maar nu vraag ik me af of het meer kost als je hem laag zet en hij later weer op 19 gezet wordt.
Bij hoeveel uren afwezigheid zal het financieel gezien zin hebben hem laag te zetten? Bij 2, 3, 4 of meer uren weg zijn? Het gaat om het verwarmen van een appartement dat op de begane grond is maar tussen andere appartementen ligt en er moeten 3 kamers + badkamer verwarmd worden. In de gang staat de verwarming uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
6.6K

Het beste antwoord

Het is bewezen dat het verlagen van de temperatuur winst oplevert. De gemiddelde temperatuur met 1°C verminderen over 24 uur geeft zo +/- 7% winst. 5°C verschil tss dag en nacht temp zou +/- 9% opleveren. Dit was toevallig deze week nog op Radio2 in BE.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De tijd dat jij je huis weer op moet warmen kost je meer geld.Je kan voor een paar uur beter de verwarming op 19 gr. laten staan.Ga je lang weg minmaal 5a6 uur dan zou ik hem op 17 gr. zetten.
burgos
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anonieme minners zijn stom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goed geïsoleerd huis verliest haast geen warmte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom is de min juist stom.
Want dan kun je dus makkelijk de termostaat laag zetten, omdat de warmte toch wel binnen blijft.
Ookal is een ruimte nog zo goed geisoleerd, de temperatuur omhoog brengen kost wel energie. Dus daarom klopt het antwoord juist
Het is een fabel dat het weer opwarmen meer energie kost dan de ruimte op temperatuur te houden.
Daarom als je weggaat of slaapt de thermostaat goed laag zetten.

Toegevoegd na 8 uur:
Met dank aan de reactie van MarchaGlaser hierbij de link naar het warmteverlies. Nog steeds de conclusie (zelfs bij vloerverwarming) : uitzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je m lager zet dan 18 graden moet ie flink bulderen om de boel weer op temp te #krijgen#, dus kost het meer energie dan wanneer een thermostaat nu en dan aan moet slaan om de boel op temperatuur te #houden# verder ligt het ook aan woning denk ik. is het een oud niet geisoleerd huis dan zal het sneller afkoelen dan een tussenwoning of een flatwoning waar je mensen naast, onder en boven je hebt zitten die ook stoken. goed laag zetten is overigens een heel breed begrip.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Natuurlijk is het een bakerpraatje dat 'bulderen' meer energie kost, dat weet een kind. De hoeveelheid energie die je verstookt is immers gelijk aan het warmteverlies van het huis. En het warmteverlies is recht evenredig met het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur. En dat verschil is kleiner als je het huis laat afkoelen. Duh.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We komen allemaal tot dezelfde conclusie maar toch die minnen he....
Het probleem zit hem erin, dat bij het verbranden van gas veel water ontstaat. Hoe heter de verbrandingsgassen die naar buiten gaan, des te groter is het aandeel aan waterdamp. Een HR-ketel houdt de radiators constant op een zo laag mogelijke temperatuur. waardoor er bij de verbranding meer warmte uit de condensatie van de waterdamp kan worden gewonnen.

Na het afkoelen van de ruimte moeten de radiators heter worden om de ruimte weer op temperatuur te brengen, dus worden ook de verbrandingsgassen heter en wordt er meer energie uit de schoorsteen geblazen. Een HR-ketel moet je dus zo constant mogelijk houden.
Het loont alleen om de verwarming laag te zetten wanneer je langer weg bent. Denk bij langer aan een week.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Energie kost altijd geld. Als je je verwarming zelfs maar 1 uur afzet, koelt het af en spaar je.
Je verwarming op 15 zetten als je weg gaat kan besparen, maar hoe lang duurt het voor het weer aangenaam is in huis?
Ik heb een sterke ketel en zet de CV op 16. Als ik thuis kom is het binnen een uurtje weer goed warm.