Vragen over muizen in huis (niet als huisdier):

1) welke ziekte kan je krijgen van muizen (en dan vooral hun ontlasting)?
2) ik lees op sommige sites dat ze wegblijven als je de geur van katten of cavia's in huis haalt. Nu snap ik katten, maar cavia's?? Hoezo zijn muizen bang voor cavia's?
3) Kent iemand een diervriendelijke manier om de muis te vangen? Ik heb een gewone muizenval geprobeerd, die staat al 6 weken te staan. Ik heb ook een emmer geprobeerd (met eten zodat hij erin komt maar niet meer uit) maar de poep blijft maar komen.

Help!!
Gif is géén optie! Ik ga geen gif in huis halen met kinderen en huisdieren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En juist met dat gif krijg je hele leuke ADHD++ achtige effecten op kinderen en huisdieren.

Het beste antwoord

Hi Pijnboompitje, ik had drie weken geleden ook muizen in de keuken, ze zaten zelfs in de vaatwasser en afzuigkap. Heel smerig. Welke ziektes je kunt krijgen weet ik niet, je moet alleen niet de uitwerpselen met blote handen pakken al begrijp ik dat je het vraagt vanwege de huisdieren en kinderen.

Cavia's helpen echt niet, bij mij kwamen de muizen zelfs in de caviakooi met 2 cavia's want ook daar vonden we muizendrollen. Een diervriendelijke manier is een kooitje waarvan het deurtje dichtklapt zodat de muis gevangen zit, maar niet dood is. Je kunt hem dan buiten weer loslaten, wel op minimaal 100 mtr van je huis doen anders is ie eerder weer binnen dan jijzelf.

Gifdoosjes kun je misschien wel bovenop je keukenkastjes zetten, ik neem aan dat kinderen en huisdieren daar niet bij kunnen.

Belangrijkste is dat je de gaatjes waar ze door naar binnen komen opspoort en dichtmaakt, maar dat kan wel een erg lastig klusje zijn want ze kunnen door piepkleine gaatjes.

sterkte!
paulus811
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Antwoord op vraag 3)

Door middel van een diervriendelijke muizenval.

De miuis wordt levend gevangen, dan alleen maar ergens ver van je huis afzetten (of zelf doodmaken).

Kleefstrips neerleggen kan ook, maar op die maniet overleeft de muis het zeker niet (ook niet erg diervriendelijk maar wel effectief).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.muizenval.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=1_11&products_id=6&zenid=rdt8bsirdbne7oo806q7jt7jf1 Deze heb ik al staan...reageert ie totaal niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je er iets van voedsel in liggen. Pindakaas werkt erg goed als lokmiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, pindakaas ben ik zelf dodelijk allergisch voor dus dat kan ik niet in huis halen. Wel heb ik kaas, brood, ontbijtkoek, koek, caviavoer, andere soort kaas, appeltaart, ... wat niet geprobeerd.
Via hun ontlasting kunnen ze salmonella en de ziekte van Weil verspreiden. Om muizen te bestrijden kunnen gif en muizenvallen worden ingezet. Minder gewelddadige alternatieven zijn een life-trap installeren, muiswerende kit aanbrengen, watjes gedrenkt in muntolie op strategische plaatsen neerleggen en de geur of aanwezigheid van katten of cavia's in huis halen.

Muizen laten overal hun urine achter. Mannelijke muizen gebruiken hun urine om hun territorium af te bakenen. De urine van een mannetjesmuis ruikt daarom veel sterker dan de urine van een vrouwtje. Via muizenurine kunnen overigens verschillende ziekten worden verspreid, waaronder het Hanta-virus.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja duh dat had ik ook wel gevonden.
Het geeft geen antwoord op mijn vragen, zoals bijv. dat van de cavia's!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilde toch weten welke ziektes je van muizen kan krijgen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder andere ja. Maar ik heb ook nog een vraag 2) en een vraag 3).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag 3 heb ik toch ook beantwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele discussie...
Vraag 3 heb je niet beantwoord, ik vraag namelijk of iemand een diervriendelijke manier van vangen kent. Dus zelf (met resultaat!) heeft geprobeerd.
Wat jij hebt gedaan is een stukje van de eerste bron die gevonden wordt kopieëren en plakken, hoewel ik duidelijk aangeef dat ik al verschillende dingen heb geprobeerd en verschillende sites heb bekeken. Dan kan je ervan uit gaan dat ik dus die site ook al heb bekeken.
Maar ik geef je geen -1 hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet vervelend bedoeld, maar (een deel van) je vraag was of mensen een diervriendelijke manier kennen, het was er niet uit op te maken dat je daarmee bedoelde iets dat mensen zelf met succes hebben uitgeprobeerd. Dus ik vind dat er niks mis mee is als mariejose manieren noemt die ze ergens gelezen heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar ik geef wel duidelijk weer dat ik al zelf 'moeite' heb gedaan om informatie op te zoeken. Dan lijkt het mij vanzelfsprekend om er vanuit te gaan dat ik al op wikipedia e.d. terecht ben gekomen.
Tevens geeft ze niet antwoord op al mijn vragen, en bij vraag 3 zeg ik: "Kent iemand een diervriendelijke manier om de muis te vangen? Ik heb ..."
Kennen betekent vooral 'vertrouwd zijn met' of 'weten omdat je het geleerd hebt' (-woordenboeken). Daarmee doel ik dus op situaties die je zelf vertrouwd zijn, of die je zelf hebt meegemaakt. Vooral door mijn toevoeging "Ik heb..." en dan wat ik zelf al heb geprobeerd, wordt de vraag, wat mij betreft, duidelijk. Ik zal volgende keer wat meer expliciet zijn, hoewel alle andere beantwoorders wel begrepen dat het om een eigen tip ging, en niet een quote van de eerste de beste site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat mariejose nog wel een keer nadenkt voor ze een antwoord geeft op een vraag van jou.Ze doet moeite om iets op te zoeken en krijgt een hele vervelende reactie van jou.Ze heeft de vraag misschien niet goed begrepen maar ze heeft toch haar best gedaan ?
+1 van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haar best gedaan lijkt me wat overdreven ;) moeite voor gedaan is beter gekozen denk ik.
Hoezo is mijn reactie vervelend? Ik geef geen minpuntje omdat ik dat alleen geef als ik een antwoord fout is of raar ofzo.
Ik geef alleen aan dat ik een wat ervaringsgerichter antwoord had verwacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het helemaal niet duidelijk dat je vraagt om wat mensen zelf hebben geprobeerd, 'weten omdat je het hebt geleerd' is toch JUIST dat je iets hebt opgezocht.....
Ik snap niet waarom je zo vervelend tegen haar doet.
Je vroeg oa. naar welke ziektes je kan krijgen, daar reageert zij op, en dan ben je boos dat ze maar op 1 van je vragen antwoord geeft.
Ik heb mijn antwoord dus ook maar verwijderd, als je een reactie die niet alle vragen beantwoord blijkbaar toch nutteloos vindt, zal je die van mij ook niet missen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fynnya, fynnya... ik werd helemaal niet boos op haar! En "weten omdat je het hebt geleerd", leren is toch niet gelijk aan iets opzoeken? Maar goed, ieder zal dat verschillend zien.
Ik deed ook niet vervelend tegen haar, anders had ik ook niet geprobeerd uit te leggen waarom ik reageerde.
Jammer dat jij je antwoord hebt verwijderd, dat was namelijk wel een erg nuttig antwoord, wat ik ook als beste antwoord wilde bestempelen.
het is maar een vraag en antwoord spel :) Ik ben tevens van mening dat mj beter zelf kan reageren als ze het echt zo verschrikkelijk naar vindt...misschien heeft zij het niet als zodanig ervaren. Ik bedoel namelijk helemaal niet negatief te zijn hoor, vervelend dat het in jullie opzicht zo overkomt. Ik zeg alleen dat het - voor mij in ieder geval- geheel logisch is dat ik de allereerste bron met informatie die er te vinden is, al lang en breed heb doorgenomen. Het zou handig zijn als de meeste vraagstellers dat zouden doen, dat zo in ieder geval wat "domme" vragen besparen.
Die website was trouwens de bron waar ik dat vandaan haalde, van de cavia's.
misschien een stomme vraag, maar heb je wel een plankje tegen de emmer opgezet?

wat ziektes betreft ken ik alleen het hantavirus.
door het inademen van stof van opgedroogde uitwerpselen kan je ziek worden.
voor zover ik weet is dit virus alleen aktief in afrika en zuid-amerika.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha ja ik heb alles geprobeerd; emmer met plankje, emmer met dingen ervoor die steeds iets groter zijn (een trap dus), emmer naast de stoel waar hij ook steeds op zit...enzovoorts.
Rieneke1
14 jaar geleden
wat een slimme rakkers heb jij in huis! :)