Kun je over verbouwingsoffertes nog onderhandelen?

Ik heb twee offertes aangevraagd voor een grote verbouwing/renovatie. Op grond daarvan, en op grond van de "klik" met de beide aannemers, heb ik voor mezelf een keuze gemaakt.

Is het nu gebruikelijk om de opdracht te geven, of kun je nog onderhandelen? Bijvoorbeeld "Die nieuwe dakkapel mag u erop zetten, maar ik geef u er [bedrag dat 5% lager ligt dan de offerte] voor".

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Wonen
15.6K

Het beste antwoord

Alles is onderhandelbaar. Maar let op: aannemers zijn slimme mensen die precies weten waar ze het over hebben. Jij wilt iets laten uitvoeren door hen, maar je weet alleen wat je als einddoel wilt hebben.
De aannemer kan allerlei dingen aanbieden aan je, maar daarmee kan hij tegelijkertijd ook dingen uitsluiten ('dat zit er helaas niet in, dus dat is meerwerk en dat kost je x euro').
Als je gaat uitonderhandelen, moet je vastleggen wat het einddoel is, wat de gewenste kwaliteit is (toegepaste materialen en onderdelen en ook de uitvoering, termijn van uitvoering etc) en daarbij moet je de dwingende afspraak maken dat het een turn-key project is, dus inclusief alles.

Als je dat niet doet, word je aan alle kanten ge.... [vul zelf maar in :-) ]
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Natuurlijk! Zo moet het ook.
Of: Ik wil wel met u in zee, maar dan wil ik het totaal afmaken op ......
Let op de stelposten!!!
En zet een bedrag opzij voor 'onvoorzien'. Ca. 10%.
AWM
14 jaar geleden
Wanneer het werk nog niet daadwerkelijk is gestart, kan je altijd nog onderhandelen over de prijs, lijkt mij. "Nee" heb je, "ja" kan je krijgen. Of het de relatie met aannemer verstoort, is een andere vraag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan zelfs aannemers tegen elkaar uitspelen: "Die ander doet het voor x (bedrag) minder". Zelfs als dat niet waar is. Een beetje bluffen mag.
14 jaar geleden
Natuurlijk kan dat! Een offerte is een aanbod. zolang je een aanbod niet hebt aangenomen, valt erover te onderhandelen.

Let wel op: zodra je het aanbod accepteert, of dat nou is met een handtekening of alleen door te zéggen dat je het accepteert, zit je eraan vast. Dan heb je de kans om te onderhandelen gemist, en door het toch te proberen, toon je je als een slechte klant die onder zijn afspraken uit probeert te komen. Je begrijpt dat die aannemer voor zo'n klant niet meer net wat harder loopt dan strikt noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor en let er op dat alles verwerkt is in je offerte dat je niet opgezadeld wordt met meerwerk dat de aannnemer moet doen omdat dit niet in de offerte inzat
want meerwerk is binnenlopen voor de aannemer want hier staat niets van op papier