Is het veilig om een butaan terrasverwarmer binnenshuis te gebruiken?

Ik heb thuis een kamer waar het in de winter vaak nogal koud is, en geen verwarming aanwezig is.

Nou heb ik een kleine terrasverwarmer die op butaan werkt. Het gebruik daarvan is nou eenmaal veel goedkoper dan een elektrische verwarming. De fles vullen kost een tientje en kan uren mee gestookt worden. Vaak is een kwartiertje stoken al voldoende om de ruimte de komende uren warm te houden.

Nou vroeg ik mij laatst af, in hoeverre neemt het binnenhuis gebruik van een dergelijke butaan terrasverwarmer risico's met zich mee?
Het spreekt voor zich dat ik hem uiteraard niet onbeheerd laat branden. Maar hoe zit het met uitstoot? Verbrand butaan 100%? Je ruikt er in ieder geval niets van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
19.6K

Antwoorden (4)

Ik zou het niet doen; je verbruikt de zuurstof in de kamer en er is geen afvoer van de misschien giftige verbrandingsgassen. En er kan koolmonoxide vergiftiging ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is gevaarlijk ! er ontstaat koolstofmonoxide!! daar ruik je niets van! nooit doen! voor zon kleine ruimte koop je voor 20€ een klein straalkacheltje en die hoeft maar even aan. je gaat toch niet onnodig je veiligheid op het spel zetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn een aantal vragen:
1 Verbrand butaan volledig? Ja, als er genoeg zuurstof is. Restproducten: C02 en water(damp);. Ongevaarlijke restproducten bij voldoende ventilatie
2: Risico's? Onvolledige verbranding en zuurstof gebrek, zeker in kleine ruimten. Levert CO (koolmonoxide) gevaar en een tekort aan zuurstof op. Alleen zeergoede ventilatie kan dit verhinderen. Is overigens vergelijkbaar met de gevaren van een gasfornuis in een keuken zonder ventilatie...dat moet je ook niet doen.
Brand risico als je hem perongeluk om stoot. Vooral als er veel kunststoffen (gordijnen, vloerbedekking ed) zijn kan dat direct tot brand leiden.
Heeft die terras brander wel een automatische gas kraan die dicht gaat als de vlam uit waait? Zo niet dan kan je ook nog een explosief mengsel in je kamer krijgen als het te lang duurt voor je ziet dat ie uit is...

Ik zou zelf het risico niet nemen met een dergelijke brander.

Alternatief: Denk eens aan ter opwarmen met die brander van een steen. (Speksteen is geschikt, wordt ook in haarden voor dat doel gebruikt. Neemt vrij snel warmte op en geeft dat geleidelijk af.). De steen moet dan wel gevat zijn in een houder die niet warm wordt.
Als de steen warm is hem in je kamer zetten. Speksteen kachels kunnen een kamer de hele dag warm houden door ze 1 keer op heet te stoken. (finse vinding dus uit een koud gebied).

Toegevoegd na 48 seconden:
Doe dat opwarmen van die steen dan wel op een veilige plek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met het vorige antwoord!
Naast dat er met zo'n kageltje veel CO kan vrijkomen wat je niet in de gaten hebt! Je hoeft maar even die ruimte te verlaten en de concentratie kan al te hoog zijn en je verteld het niet meer na.

Is het gevaar op brand ook zeer groot! Het woord zegt het al een STRAAL kagel dat wil zegen de warmte wordt over een afstand gedragen wat buiten heerlijk is maar in een woning ook van alles kan aanstralen 1 moment van onoplettendheid en er ontstaat brand. En door dat dat kageltje lekker staat te branden zal te temp zeer snel oplopen en staat binnen de kortste keren je hele kamer in lichte laaien.

NIET DOEN DUS!!! Levens gevaarlijk!!