Waar kan ik het beste een koolmonoxidemelder hangen?

Ik had zelf gedacht aan de gang maar ben klein behuisd en als we douchen (in ons kleine douche'je) staat de gang en een deel van de slaapkamers onder de stoom. Toen dacht ik aan een hoekje in mijn slaapkamer, maar wat dan als de baby slaapt en er komt koolmonoxide vrij? Of kan die stoom geen kwaad en kan ik hem toch in de gang hangen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4.4K

Het beste antwoord

Installeer minstens één CO-melder vlakbij of in elke aparte slaapkamer.

Voor extra bescherming installeert u nog een CO-melder in de buurt van – maar niet vlak naast– de kachel of hittebronnen die brandstof verbruiken. Aanbevolen wordt de CO-melders op een afstand van 5,5 – 7 meter van deze apparaten te installeren om een valse alarm te voorkomen, maar als deze afstand niet mogelijk is, probeer de afstand dan zo groot mogelijk te houden.

Zorg er ook voor dat de CO-melders niet vlak naast vochtige ruimtes worden gehangen, zoals badkamers of douchecellen. Hier wordt een afstand van 3,5 meter aanbevolen, maar als die afstand niet mogelijk is, zorg dan dat de afstand zo groot mogelijk is.

In een huis met twee verdiepingen installeert u een CO-melder op elke verdieping van het huis. Als u een kelder hebt, installeert u een CO-melder bovenaan de keldertrap.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet bij de douche dus ;)

Andere antwoorden (6)

Stoom is geen koolmonoxide, dat is waterdamp, die verder niet gevaarlijk is.
Daar zal de melder echt niet op reageren.
Koolmonoxide ontstaat door slechte werking van de geiser.
Dus hang hem daar in de buurt op,
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik dus niet. Nou, wel dat stoom niet gevaarlijk is, want anders waren wij er allang niet meer geweest ;) Maar of het voor het apparaatje wel zo best is als ie dagelijks een flinke portie stoom over zich heen krijgt.
De geiser hangt op zolder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pas op...mijn co annex rookmelder ging af bij een stoffig klusje.
anneliez
12 jaar geleden
Denk dat het apparaat wel tegen stoom kan, neem een vaste tijd dat je controleert of hij nog werkt.
Zo dicht mogelijk bij het toestel wat eventueel koolmonoxide kan produceren, lijkt mij de aangewezen plaats...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de gang is juist NIET de bedoeling. Als de kamer luchtdicht is afgesloten ontwikkelt zich daar de CO. Dan heb je niets aan een melder in de gang. Hang hem bij de verbrandingsbron in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben wel eens licht de verwarming aan staan 's nachts. Zeker wanneer het vriest. Kan die ook CO veroorzaken? De geiser hangt op zolder, hebben we dan eigenlijk geen risico?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er ventilatie is op de plekken waar mensen zijn en waar de verbrandingsbron zich bevindt loop je geen enkel risico.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Risico loop je met een geiser ALTIJD! Er kan niet gezegt worden dat iemand GEEN risico loopt dit is pertinent niet waar.... Vertileren een een goede CO melder ophangen is dan ook een must!
Je moet de koolmonoxidemelder daar hangen waar die het eerste vrij zou kunnen komen, zodat je direct een melding hebt zodra er iets mis is. Dus in de buurt van de geiser of de ketel. Wat je bij jou thuis hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koolstofmonooxide ontstaat op plekken waar een verbranding plaats vindt. Dit kunnen geisers zijn maar ook kacheltjes (die dmv vuur verwarmen), en er geen toevoer is van zuurstof. Het is belangrijk om dan ook voor ventilatie te zorgen.
Een plek om deze melder op te hangen moet dus ook een plek zijn waar deze verbranding plaats vindt.

Van waterdamp zou de melder niet afgaan. En normaal gesproken zal de melder er ook tegen kunnen. Maar zoals bij alle electrische apparaten is water/vocht niet erg goed.

de scheikundige formule is alsvolgt:
2C+O2 ----> 2CO
oftewel koolstofdeeltje reageren met zuurstof naar koolstofmonooxide
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een CO melder hang je het liefst op elke verdieping en dan vlak bij of in een slaapkamer. De afstand vanaf een douche wordt op ongeveer 3,5m aangeraden. Kan dat in jouw situatie niet zo ver weg als kan. Met een afstand vanaf de grond van +- 1,5m.

Ik begreep uit jouw eerdere reacties dat jullie de geiser op zolder hebben als je 1 melder hebt zou ik die daar ophangen. Dit is namelijk de bron van het mogelijke CO gevaar. Hou hier om valse meldingen te voorkomen een afstand aan van +- 5m. de beste plek vind ik altijd bij de opgang als er zich CO vorm en een weg naar beneden zoekt zal het langs de opgang gaan dus zal de melder altijd afgaan.
Hou ook hier een hoogte aan van 1 a 1,5m van de grond.

Uiteraard is het altijd verstandig de ruimte met de geiser te ventileren zo hou je de kans op een CO ophoping zo klein mogelijk.
In combinatie met een CO melder kan je dan vrij weinig gebeuren maar blijf altijd op je hoeden met een geiser.
Een verkeerde wind op de afvoer van de geiser in huisen was de oorzaak van de CO al daar. (discutabele uitspraak van de politie maar toch) Hier mocht een melder ook niet baten deze was netjes afgegaan maar hulp kwam hier te laat.

DUS MENSEN BLIJF MET EEN GEISER ALTIJD GOED VENTILEREN!!!