Hoe kan ik het best uitstelgedrag stoppen, zoals opruimen zodat ik niet alles op het laatste moment doe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Heb het probleem zelf ook :") maar het beste kun je denken: als ik het nú doe, hoef ik het straks niet meer te doen. Je kunt jezelf bijvoorbeeld 'belonen', 'als ik nu m'n kamer opruim, kan ik de rest van de dag leuke dingen doen'.

Wat je kunt doen om te voorkomen dat je elke week een puinhoop op je kamer hebt: elke dag even opruimen, en als je iets gebruikt het weer direct op de juiste plek terug leggen. Dit kan ook met andere zaken, als je er elke dag even aandacht aan besteed, is het op den duur wel klaar...

Het klinkt allemaal simpel, maar 'k heb zelf ook dat ik uitstel en uitstel... het is dus een kwestie van dóén, jezelf er toe zetten dat je niet meer uitstelt maar direct problemen aanpakt. En dan is het beter dat je het beetje bij beetje doet, dan dat je uitstelt en uiteindelijk niets hebt gedaan...

veel succes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, en je zit niet 3 dagen te denken dat je nog iets Moet, terwijl datgene feitelijk misschien in een uurtje gedaan is... Uitstellen kost veel meer energie (en is slecht voor je humeur).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :)

Andere antwoorden (5)

door het gewoon te doen. Maak bewust in je hoofd de keuze: Waarom zou ik het niet nu doen. Op staan. aan de slag. Het enige verschil tussen uitstellen en niet uitstellen is het het gelijk doen. Ookal is die bank nog zo prettig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap wat je bedoeld. Zelf had ik het ook altijd. Je moet leren inzien dat er dingen zijn die moeten ook al wil je het niet. Je gaat je anders rot voelen als je het niet doet. Wat je ook kan doen is een schema maken met de dingen die je moet doen. En voor elk ding dat je moet doen je wekker zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, als daar nou eens een handleiding voor was, dan zouden velen er iets aan hebben en minder chaos hebben in hun omgeving! Van uitstel komt vaak afstel en naderhand denk je; "Had ik nou maar..." Je zult toch echt zelf door de zure appel moeten heenbijten en zelf je ertoe aan moeten zetten om die dingen te doen die je niet wilt, maar eigenlijk moet doen van jezelf.
Wat wel helpen kan is om jezelf een beloninkje in het vooruitzicht te stellen als je iets gedaan hebt waar je geen zin in hebt. Bijv; iets lekkers of iets leuks doen nadat je het toch gedaan hebt, ondanks jouw tegenzin.
Het is echter al een gevoel van beloning als je het uiteindelijk toch gedaan hebt. het idee dat je opgeruimd hebt, het idee dat je klaar bent en niets meer hoeft te doen.
amc
12 jaar geleden
Een uitstekende manier om dit aan te pakken is het hamteren van de Kaizen methode. Deze methode is er op gericht door kleine stappen te nemen je doelen op een makkelijke manier te halen. Begon eens met de alleen het oprapen van 1 sok en hou het daar bij. De volgende dag een andere sok en een broek. Dit lijkt mogelijk bizar, maar je prikkelt hiermee je onderbewustzijn, waardoor het opruimen ik vermoed binnen 2 maanden in je systeem zit en er van uitstelgedrag geen sprake meer is. Google eventueel maar naar kaizen. De Japanners zijn hier succesvol mee geworden. Robert Mauer heeft een interessant boekje over geschreven namelijk de Kunst van Kaizen. Dit boekje/kaizen helpt niet alleen bij jouw vraagstuk maar bij alles om een kwalitatief fijn leven te leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry voor de tiepvauten. Deze telefoon hielp even niet lekker mee.
Als je een lijstje maakt met dingen die gedaan moeten worden, kun je je voornemen per dag een, twee of drie klusjes van de lijst af te werken. Zo hoef je niet alles op het laatste moment te doen. Het voelt meteen een stuk beter omdat jij zelf bepaalt wanneer je aktie onderneemt.