welke dekbed maat?

zonet een dekbed gekocht, de maat op de verpakking leek mij wat groot 140 bij 200 cm. maar mij werd verzekerd dat dat klopt voor een eenpersoons dekbed.

de hoes heb ik geprobeerd en blijkt indd te groot. waarna ik mijn dekbed even heb opgemeten en ik kwam uit op de maat 90 bij 180 cm.

googellend kom ik steevast 140 x 200 cm tegen.

is 90x180 cm een gangbare maat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
6.5K

Het beste antwoord

De maat voor een 1 pers.dekbed is inderdaad 140 breed.
Die maat... 90 cm is meer voor een onderhoeslaken lijkt mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja hoor dat is een normale maat voor een 1 persoons dekbed.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wij hebben ze bij de kinderen ook op bed liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit is geen gangbare maat.

Zoals er bedden zijn van diverse afmetingen, zo zijn er ook dekbedden met verschillende afmetingen.
De standaardafmetingen voor een dekbed zijn in de breedte 140 cm., 200 cm. en 240 cm. De standaard afmetingen in de lengte zijn 200 en 220 centimeter.

Er worden echter wel in het "buitenland" andere maten gehanteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De standaardmaat voor een eenpersoonsbed is voor de matras 90 cm. bij 200 m. Het dekbed dat daar bij hoort is of 135 bij 200, of 140 bij 200. Het moet er namelijk overheen vallen als je ligt, zodat de zijkanten niet onbedekt zijn. 90 voor een dekbed lijkt mij erg smal, omdat de matras vaak al 90 breed is. Een keer omdraaien en je dekbed tocht aan de zijkant.
http://www.dekbedovertrek-online.com/maten.html

Kijk maar eens op deze site.
amc
12 jaar geleden
Standaard voor eenpersoons bed voor volwassenen is 140 x 200 cm (dekbed) op een matras van 90 x 200. De dekbedmaat van 90 x 180 is standaard voor kinderbedden. Daar kun je ook hoezen voor krijgen, meestal in hippe kinderdessins. Ik weet niet hoe groot je bent, maar ik zou er niet onder kunnen slapen. Zelf heb ik een dekbed van 200 x 200 cm en die leg ik dan diagonaal, zodat ik aan de zijkanten en bij het voeteneind genoeg stof over heb om niet met voeten of knieën onder de deken uit te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
90x180 is zeker geen maat voor een 1 persoonsdekbed
het matras is normaal al 90x200
al je kijkt voor een ledikantje is het dekbed al 100x135 en het matrasje van een ledikantje is 60x120 dus voor een
1 persoonsbed is het dekbed van 90x180 echt veel te smal
de lengte is vaak niet zo heel erg als je niet zo groot bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.40 breed is normaal voor een eenpersoonsdekbed, passend op een matrasmaat van 90 centimeter (wat ook normaal is voor een eenpersoons bed).
1.80 is heden ten dage voor een bed wel aan de korte kant (de meeste bedden zijn tegenwoordig 2.00 meter of zelfs 2.20 meter), maar als je zelf niet al te lang bent, kan daarop een dekbed van 1.80 prima passen.

Voor het hoeslaken moet je inderdaad een hoeslaken hebben voor een matrasmaat van 90 tot 100 cm. Een kleinere trekt scheef, een grotere kan wel maar moet je goed instoppen. 1.40 is de breedte van een (smal) tweepersoons bed, meestal ook met één enkele tweepersoons matras, al zijn er ook wel tweepersoons bedden met twee matrassen van 70 centimeter.

Een dekbed van 90 centimeter breed is echt voor een ledikantje ; een volwassene kan daar niet lekker onder liggen ; door de hoogte van je lichaam, zou je je voortdurend blootwoelen. Bovendien zijn die vaak ook maar 1.20 lang, wat voor de meeste volwassenen te klein is.

Als jij dus een eenpersoonbed hebt, heb je een HOESLAKEN nodig van 90/100 cm en een DEKBEDOVERTREK van 140 cm. Goed opletten wat wat is dus.