wat eet je bij een koolrabi de wortels de stengels of de bladeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
10.3K

Antwoorden (4)

Deze groente stamt af van wilde kool, die nog voorkomt in het Middellandse-Zeegebied. Koolrabi is de knolvormige, verdikte stengel van een koolplant. In tegenstelling tot knollen en koolrapen groeit koolrabi boven de grond. 'Het kooltje dat op de aarde rust', zo beschreef Plinius de Oudere net na het begin van onze jaartelling de koolrabi.
Afhankelijk van de variëteit is de knol bleekgroen of blauwviolet van kleur. Beide variëteiten zijn onder de schil witgeel van kleur. Koolrabi is gezond en slank (maar 24 kcal per 100 gram) en bevat veel vitamine B en C, caroteen en ijzer. De meeste voedingsstoffen zitten in de bladeren. Van deze bladeren kunt u soep maken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wortel naartuurlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snijdt stelen en loof af, gebruik ze voor een soep. De stelen zijn ook eetbaar als groente.
Schil de koolrabi aan de steelkant heel dun, naar de wortel toe dikker. Spoel ze af en snijd ze in repen, plakjes of blokjes. Laat ze in 25-30 min. in bouillon gaarkoken.
Serveer koolrabi et een kaas of witte saus of gebruik ze in
stoofschotels en casseroles. Koolrabi kan ook gevuld worden gebakken.
Daarvoor moet je de hele vrucht in een pan met zoveel water met wat zout koken dat ze net onderstaan. Laat ze 10 min. zachtjes koken en daarna uitlekken en afkoelen.
Snijd een kapje af en hol ze uit met een puntige lepel.
Vul ze dan met gehakt of wat ook lekker is; 2 sneden witbrood in blokjes met bier besprenkelen, uitknijpen en mengen met kleingesneden lever en ham. Kruiden met nootmuskaat,majoraan ,peper en zout. Met dit mengsel dan de knollen vullen.
Een saus maken van boter, bloem en opvullen met bouillon. Zacht laten koken tot de saus dik en glad is.
Voeg wat mosterd, zout naar smaak, mespunt suiker en slagroom toe. Breng aan de kook en blijf roeren. Giet de saus in een ovenvaste schaal en zet de gevulde koolrabi erin. Leg de afgesneden kapjes erop en plaats ze afgedekt in een voorverwarmde oven van 200 graden C.
In zo'n 30-40 min. zijn ze klaar. Smaakt heerlijk bij langkorrelige witte rijst.

Toegevoegd na 8 minuten:
OF; Doe in plakjes in een ovenvaste diepe schaal, besprenkel met gesmolten boter. Voeg gehakte peterselie toe, in blokjes gesneden camembert (of andere kaas) reepjes ham, 3 dl. warme melk (bij 5-6 koolrabi's)zout en nootmuskaat. Roer door elkaar en zet 20-30 min. in een voorverw. oven van 200 graden C.
Eigenlijk is dit een volledige maaltijd, maar kan ook als groenteschotel worden gegeven bij gegrilleerd vlees.
amc
12 jaar geleden
Koolrabi is een bovengrondse verdikte stengel. Die eet je in principe (geschild en dan... rauw het lekkerst, in dunne reepjes). Van alle kolen kan je ook het blad eten. Stoven, bijvoorbeeld.

Hieronder twee bronnen: 1x alles over de koolrabi en 1 x veel recepten

Succes!