Hoe een vlek van acrylverf in marmer verwijderen?

Bij het verven van een muur naast een marmeren schouw is daar een verfspat op terechtgekomen. Die heb ik onmiddellijk gedept met een droge vod, met als resultaat een grote vlek in het marmer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3K

Het beste antwoord

Een handstoomreiniger gebruiken, zoiets:

http://www.kieskeurig.nl/stoomreiniger/montiss/csc5404m/282813/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me een goede tip en zal dit nog eens proberen. Ik meld hier nog het resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om mijn pas afgewerkte living niet volledig onder stoom te zetten heb ik het eerst gewoon geprobeerd met een stoomstrijkijzer en het resultaat is al opmerkelijk: de geabsorbeerde verf is zo goed als uit het marmer verdwenen - zelfs onzichtbaar voor wie niet weet dat er ooit een vlek was - en ik zal dit procédé nog herhalen tot er ook met een vergrootglas niets meer te bespeuren valt.
Heel erg bedankt voor deze tip.
-----------------------------------------------------------------------
Ik had tevens nog een tip op een vraag in dit forum voor het verwijderen van plakbandresten. Op die vraag zit jammer genoeg een slotje, zodat ik die daar niet meer kan beantwoorden. Plakbandresten op marmer heb ik probleemloos verwijderd met HG stickeroplosser.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wou jouw antwoord als 'beste antwoord' nomineren, maar dan komt er automatisch een slotje op.
Andere mogelijke oplossingen moeten echter evengoed nog aan bod kunnen komen.
Jouw tip heeft me in ieder geval heel goed geholpen, waarvoor dank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg een bericht dat dit item automatisch afgesloten wordt, dan zal ik jouw antwoord toch maar als beste nomineren: de vlek is volledig weg!

Andere antwoorden (3)

Verf bijna alle , in dien nog niet kei hard , kan je makkelijk verwijderen met BOTER ! Mits de ondergrond het aan kan . Ideaal bij katten of honden , mensen haren en opper vlakten waar geen terpentine op kan gebruiken . Succes ps margarine mag ook :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer het eens met spiritus of alcohol.
Watergedragen verven lossen in alcohol op.
Nadien de vloer mogelijk met een natuursteenpolish nabehandelen (tegen doffe plekken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst is watergedragen verf, zolang het nog niet droog is met water te verwijderen, maar als het wel droog (en ik neem aan dat het inmiddels droog is) is ook niet met wasbenzine te verwijderen. Van de marmer kun je het afkrabben met zo een mesje om verf van de ruiten te halen. Wat er in het marmer is ingetrokken, zul je moeilijk kunnen verwijderen, zonder dat je het marmer aantast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de marmer kun je het afkrabben met zo een mesje om verf van de ruiten te halen.
Dan is je marmer meteen beschadigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, dat marmer wordt niet beschadigd. Je moet wel een nieuw mesje gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en het marmer nat houden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor elke reactie. Zie het antwoord bij de tip van freekfluweel, die ontzettend goed werkt.