Hoe komt het dat het zo koud aanvoelt in huis, nadat de thermostaat afgeslagen is?

Tijdens het opwarmen van het huis voelt het goed aan. Als de ingestelde temperatuur bereikt is, stopt de CV en voelt het kil. He is huis is middelmatig geïsoleerd. De binnenste muur is steen van 12cm dik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
17.4K

Het beste antwoord

Ik had een zelfde situatie. Het vervangen van de kamerthermostaat heeft hier veel verbetering in gebracht. Een moderne (ca €50 honeywell) laat de cv steeds kort werken wanneer de temperatuur is bereikt. hierdoor blijven de radiatoren altijd een beetje warm en is er een gelijkmatige warmteafgifte. Bij de oude thermostaat sloeg de cv uit en bleef het huis nog even opwarmen en moest eerst 1 a 1,5 graad afkoelen voor de cv weer aan sloeg. Dit is onaangenaam.
Mocht dit bij jou ook het geval zijn dan kan een nieuwe thermostaat een goede verbetering geven. Wel eerst controleren of de cv ketel geschikt is voor een moderne thermostaat. Het hoeft geen modulerende ketel te zijn, er is ook een honeywell rondje dat aan-uit schakelt met het zelfde resultaat. Zet dan het aantal schakelmomenten op maximaal 4 a 6 per uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

zolang de temperatuur oploopt voel je je prettig, als de temperatuur meer dan een halve graad zakt, zul je het 'koud' vinden.
Waarschijnlijk blijft de CV nog even doorverwarmen als de thermostaat uitschakelt waardoor de temperatuur iets te hoog wordt en daarna weer terugloopt naar de ingestelde waarde. Die afkoeling voelt onaangenaam aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat je het hebt over het opwarmen van een koud huis, niet over het regelmatige aanslaan van de verwarming om het huis op dezelfde temperatuur te houden.

In een koud huis is alles koud: de lucht, de muren, de meubels - alles.

Als je een koud huis opwarmt, warmt de lucht vrij snel op. Jij voelt dan die warme lucht, en dat voelt redelijk aangenaam.

Nadat de verwarming afslaat, koelt die warme lucht al snel af aan de nog koude muren en meubels. Dat is wat jij als kil ervaart.

Nu zal die afkoelende lucht ervoor zorgen dat de thermostaat al vrij snel weer aanslaat, en dan ervaar jij weer aangename warmte.

Het kan een paar uur duren voordat de muren, de meubels en de rest zijn opgewarmd. Pas wanneer dat is gebeurd, zul je het niet meer kil vinden nadat de verwarming afslaat. Dan koelt de lucht namelijk niet meer direct af, maar blijft de lucht veel langer warm.

--

Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat er domweg een koude luchtstroom langs jou loopt. Wanneer de verwarming brandt, verdringt de warme luchtstroom die van de radiatoren komt die koude luchtstroom. Slaat de verwarming af, dan komt die koude luchtstroom weer terug.
Cryofiel