Welke tijd van de dag en welk jaargetijde is het beste om kamerplanten bij te snoeien?

Min of meer opvolgend aan mijn vorige vraag over het tijdstip van water aan kamerplanten geven, nog zo'n vraag.

Sommige kamerplanten kunnen zo nu en dan wel een snoeibeurt gebruiken. Zo ook mijn jonge avocadoplantje, bij deze is het, voor het groeien van zijscheuten, verstandig om deze af en toe af te toppen.

Nou mijn vraag;
kan je kamerplanten elke gewenst tijdstip van de dag bijsnoeien en kan dit elk moment in het jaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

ik zou wachten tot het voorjaar.
met snoeien creeer je toch wonden, en je plantje gaat nu in rust, dus geneest minder snel.
in het voorjaar is je plant meer weerbaar.
Rieneke1
12 jaar geleden
Er bestaan duizenden soorten kamerplanten, sommige groeien het hele jaar door, terwijl veel anderen in de winter rusten.
Sommige snoei je nooit en anderen ieder jaar.
Veel planten snoei je in hun rustperioden.
Veel anderen kan je altijd snoeien.
Tijd van de dag is niet van belang.
Je advocadoplantje is een jong boompje, die graag een grote boom wil worden, door hem te toppen, hou je de groei wat tegen, maar hij blijft omhoog willen groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker , een top er uit knippen. bevordert de vertakking.