Als mijn kamertemperatuur op 19 graden staat, en mijn instelbare temperatuur op 16,5 graden, waarom springt de verwarming dan aan?

Ook begint de CV te werken.
Waarom is dit? Ik ''vraag'' daar toch niet om?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
33.6K

Het beste antwoord

De CV ketel reageert op de thermostaat als en lamp op een schakelaar.
Dus als de temperatuur die ingesteld is bereikt is gaat hij uit, echter de moderne versies reageren niet precies op de ingestelde temperatuur maar "voelen" ook als die bijna bereikt is of naar beneden gaat. Ze leren ook.

Echter de graden die jij aangeeft liggen wel heel ver uit elkaar om daar zou hij niet op mogen reageren.
Het kan ook zijn dat de bedrading van de ketel naar de kamerthermostaat ergens sluiting maakt waardoor de ketel denktdat hij aan moet gaan in dat geval zou de ketel ook aan moeten gaan als je de temperatuur instelt op 0 graden.
Wat ook kan maar dat is nu nog niet aan de orde is dat de ketel in "vorstbeveiliging" stand gaat dan gaat hij aan als de temp. waar de ketel staat beneden een bepaalde temp. kom.

Dus als je het probleem blijft houden toch even goed na laten kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke hartstikke bedankt, dan weet ik dsu dat het waarschijnlijk toch een technische fout is.

Andere antwoorden (7)

Misschien is je thermostaat kapot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die is pas gemaakt.
Het zou kunnen dat de thermostaat niet op de goede plek zit. Als hij de temperatuur meet op een koude plek je kamer, of bijvoorbeeld op de tocht hangt, dan voelt hij dat het te koud is en dan slaat hij aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan zou de ''ruimte temperatuur'' die hij aangeeft toch lager moeten zijn?
Het kan misschien zijn dat je ketel hetzelfde geluid maakt, maar dat kan ook betekenen dat hij alleen het water rond pompt en niks verwarmt. Zelf vroeg ik dit me ook af, maar de monteur zei dat ie best vaak het water rond pompt. Ik hoor hem wel een aantal keer per uur.

Toegevoegd na 9 uur:
Een kennis van mij had precies dat probleem met ook een Honeywell thermostaat. Zo'n gewone zonder klok en timer. Dat ding was net nieuw en die reageerde juist te laat of gewoon niet. Even omruilen (garantie) en het probleem was verholpen. Repareren kan niet met die dingen, dus ze ruilen hem gewoon om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, dat zou ook wel kunnen, alleen staat op de thermostaat ook vaak (niet altijd) het vlammetje aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, maar garantie, ik denk niet dat ik enig garantie bewijs heb. Ik woon hier nog maar net, en deze hing er al..
Hij reageert niet echt laat. Als ik warm water gebruik, staat de vlammetje opt apparaat aan. En wanneer ik hem hoger instel dan de kamertemp. op dat moment, dan springt hij ook gelijk aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan er alleen wat aan veranderen door een andere thermostaat te proberen. Heb je een huurwoning? Dan kost het je niks. Bij een koopwoning kan je nog proberen de vorige eigenaar te vragen naar de bon. Als de thermostaat minder dan 3 jaar oud is heb jij ook gewoon nog garantie. Zo is de wet.
In aanvulling op het antwoord van Biefstuk:
Worden de radiator wel echt warm op dat moment?
Een combi ketel heeft ook een klein reservoir met warm water, soms slaat hij aan om dat warm te houden. Hij slaat natuurlijk ook aan als je warm water gebruikt. En soms om alleen wat water rond te pompen.

Voel eens aan de ingaande buis van de rediator of die wel echt warm wordt. Als dat zo is kun je er beter iemand naar laten kijken, wellicht is dan de thermostaat of bedrading defect.

Toegevoegd na 1 minuut:
rediator=radiator
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal het proberen!
Kan ook zijn dat het retourwater (dat na het rondpompen terug bij de ketel aankomt) te laag is. Dit kan een instelling zijn met als doel het systeem niet te veel te laten afkoelen waardoor , wanneer de vraag WEL terecht is, men niet van erg laag naar 19 graden op hoeft te warmen.
12 jaar geleden
Als het een (oude) analoge thermostaat is dat hangt ie niet helemaal horizontaal. (ff recht hangen dus)

Geef anders het merk en typenummer, dan kunnen we misschien meer vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een digitale thermostaat van Honeywell. Typenummer weet ik niet.
Vooral de oude ketels en thermostaten hebben een grote marge, stel je hem in op 19 slaan ze bij 17 al aan en bij 21 pas weer uit, ik heb sinds een paar weken een nieuwe ketel met nieuwe thermostaat en die marge is veel kleiner, ik zet hem op 20 en bij 19,5 en 20,5 slaat hij aan en uit. Misschien zit daar het probleem bij jou, kijk ook eens of er niets vlak naast de thermostaat staat of hangt, dat kan ook voor een vertekende tocht zorgen en reageert hij net iets anders.

Toegevoegd na 1 minuut:
o ja wat ook nog kan is restwarmte van je kraan, als jij de warme kraan open en dicht heb gedaan dat hij de ketel even laat draaien om de restwarmte naar je cv te sturen, dat kan ook nog.