als de euro steeds minder waard wordt wie bepaalt dan dat er meer euro's gedrukt moeten worden? en over wie en hoe wordt dat verdeeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (3)

Niemand, want er mag niet meer geld gedrukt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt altijd meer geld gedrukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja om het oude geld te vervangen maar denk je nou serieus dat er altijd maar meer geld gedrukt zal blijven worden?! Dat zou voor mega inflatie zorgen!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch gebeurt het wel, alleen op het moment met maten. In de VS veel meer.
Extra geld uitgeven in combinatie met een groeiende economie en een lage rente geeft weinig inflatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het slaat nergens op. Naar wie gaat het geld? Is het een cadeautje?!
De landelijke Centrale banken geven dit extra geld in overleg met de Europese Centrale Bank uit.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_Centrale_Bank
http://en.wikipedia.org/wiki/European_Central_Bank (de Engelse wiki geeft veel meer informatie)

Maar veel belangrijker is de geldcreatie door banken.
Wil je een idee hebben hoe dat in zijn werk gaat:
http://www.youtube.com/watch?playnext=1&index=0&feature=PlayList&v=vVkFb26u9g8&list=PLE7EA7BFA2A625324
Serie van 5 filmpjes, goed en duidelijk uitgelegd hoe het banksysteem werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er van uit dat dat alleen door de Europese Centrale Bank kan en mag gebeuren(Je moet dan niet denken aan echt geld maar aan fictief geld).Het verdelingsvraagstuk is niet aan de orde daar het geld aan de gehele Eurozone ten goede of ten slechte zal komen.Je kunt nu al zien hoe moeilijk dergelijke besluitvorming is op Europees niveau.In de VS probeert de 'Fed' een kunstmatige manier van geld bijdrukken uit, zondér dat inflatie optreedt,afwachten maar.
groet