de formule van water is H2O, 2 moleculen waterstof en 1 molecuul zuurstof. Zuurstof is dus een bestanddeel van water
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water is een chemische verbinding tussen de elementen waterstof en zuurstof (H2O).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
water bestaat uit 2 waterstoffen (H) en zuurstof (O) de formule is H2O. In water zit het element zuurstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast dat water in massa uitgedrukt voor 89% uit zuurstof bestaat, is water ook nog een stof waarin zuurstof (als gas) oplost.
Daarnaast wordt de meeste zuurstof door de oceanen geproduceerd doordat CO2 omgezet wordt in suikers en zuurstof door bladgroen bevattende microorganismen.
Water en zuurstof hebben dus op veel vlakken heel veel met elkaar te manken

Toegevoegd na 7 minuten:
Manken= maken.

Overigens vindt de zuurstofvorming plaats door fotosynthese, ook in de oceanen.

Zeer lang geleden was er veel meer zuurstof in de lucht dan nu, wel 35% tov de 21% nu.

Dat kwam oa. door het hoge CO2 gehalte in de toenmalige atmosfeer.

Dieren werden VEEL groter dan nu en dat kwam dus door de gunstiger verhoudinjg tussen zuurstof en water.

Verder ligt echt krankzinnig veel zuurstof opgeslagen in gesteenten en bevat water (ook zoet water) verbindingen van zouten waar ook zuurstof in zit, zoals de carbonaten , fosfaten en sulfaten.

Zuurstof en water zijn dus onafscheidelijk, bij hoge temperaturen als waterdamp en zuurstof.