Wat kan ik gebruiken om zich te ontdoen van muggen en fishmoths in mijn huis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

fishmoths heten in het Nederlands 'zilvervisjes'.

Volgens Wikipedia kan je het volgende doen om zilvervisjes te verjagen:

"Hygiëne is erg belangrijk maar niet volledig effectief in het reduceren van de populatie omdat de insecten vaak tussen de muren, in isolatiemateriaal, boeken en andere beschermde plaatsen verblijven. Geef extra aandacht aan stapels kranten, tijdschriften en bedorven voedsel. Door te minderen met water en de luchtvochtigheid omlaag te brengen, bijvoorbeeld door ventilatie en vochtvreters te gebruiken, wordt de woning minder aantrekkelijk voor deze insecten. Door lekkende kranen te dichten en donkere plekken beter te verlichten kan men ervoor zorgen dat de insecten zich op een beter bestrijdbare plaats gaan vestigen. Of bestrijding nodig is bij een populatiegrootte die tot een incidentele waarneming leidt is overigens maar zeer de vraag - afgezien van de stoffige substantie die ze achterlaten veroorzaken ze meestal geen waarneembare schade. Om zilvervisjes te lokken is een halve aardappel in een open plastic zakje de juiste manier. Het zilvervisje eet namelijk aardappelzetmeel, dus hier komen ze op af."

- Goed ventileren (gooi je ramen open!!) en vochtvreters dus.. En je huis schoonhouden!

- Ik zou even een kijkje nemen bij de tweede link die ik toegevoegd heb aan het antwoord. Daar vind je tal van bestrijdingsmiddelen, en heb je de mogelijkheid om vast te stellen welk soort zilvervisjes in jouw huis zijn. Dat maakt het verjagen eenvoudiger.

Om muggen te verdrijven raad ik je het volgende aan:

Het vervelende van het open raam tegen zilvervisjes is, dat de muggen naar binnen kunnen. Daarom als eerste tip:

- plaats horren voor ramen en deuren.

Wat je verder kan doen:

- planten in de tuin plaatsen met citroengeur
- citronella (in kaarsvorm e.d.) in de woning plaatsen
- muggenstekkers (bij elke drogist te koop) in de stopcontacten doen. (dit werkt volgens mij het beste)
Er zijn verschillende soorten stekkers/pluggen: ook kan het aanbrengen van een zogenaamde muggenplug uitkomst bieden; deze wordt in het stopcontact gestoken. De muggenplug werkt soms met een bepaalde, voor mensen niet waarneembare, geur die onprettig voor muggen is. Andere muggenpluggen werken met een ultrasoon geluid, wat voor mensen vrijwel onhoorbaar is.

- Antimuggenstick/spray gebruiken op je lichaam
- klamboe om het bed doen

Ander advies is het plaatsen van een ventilator zodat muggen door de luchtstroom uit uw buurt weggeblazen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vroeger waren er tabletjes die je kon aansteken en alle muggen gingen dood. Je moest wel zelf het huis uit. Ik weet niet of ze nu nog bestaan.
Bij de drogisterij is een scala van middeltjes, teveel om hier op te noemen.
Tegen zilvervisjes is er o.a. een HG-spray verkrijgbaar bij de apotheek.

Toegevoegd na 1 minuut:
apotheek moet drogisterij zijn.