Kan ik glasvezelbehang plakken over een muur die met structuurverf is geschilderd? BVD! Annemarie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
26.9K

Antwoorden (6)

Niet doen! Ondef glasvezelbehang/glasvlies kan de muur het beste spiegelglad zijn. Anders is het resultaat echt niet mooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je kunt hier niet gewoon glasvezelbehang overheen plakken want alle oneffenheden ziet je dan terug door het glasvezel heen.

Voor elk behangwerk heb je een vlakke en egale ondergrond nodig. dus:

1. Schuren ( schuurpapier p80 om een plankje wikkelen en schuren maar totdat de wand vlak is.

2. Vlak stucen

Blazen in glasvezel voorkom je door:

1. Muur ruim inrollen met lijm
2. Glasvezel met een kunststof spatel vanuit het midden naar de kanten / en naar boven en beneden gladstrijken. Het glasvezel moet direct vlak op de wand zitten. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een muur die met structuurverf is geschilderd heeft een korrelige structuur, waardoor geen maximale hechting tussen jouw muur en behang kan plaatsvinden. Beter lijkt mij om de muur eerst met Roodband van Knauf te egaliseren.
Google eens op Knauf of Karwei, voor het beste resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. Knauf kan of van die kant en klare (maar dure) producten.
Ik zou de muur eerst glad maken met behulp van verfkrabber, plamuurmes of glad strijken met egaliseer. Dat is veel werk, maar het eindresultaat zal dan wel een stuk beter zijn. Wil je een strak eindresultaat dan zal je er veel voorbereidend werk aan hebben, net als wanneer je hout opnieuw wilt schilderen: de vervelende, tijdrovende werkzaamheden eerst: schuren, plamuren, repareren, maar wel een strak resultaat. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou het alleen al niet doen omdat de oude structuur bulten gaat vormen in de "natte"nieuw aan te brengen laag. of het goed of slecht hecht weet denk ik niemand omdat het niet gebruikelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat zal niet gaan. Het behang zal onvoldoende hechtoppervlak hebben bij het lijmen, en er met groot gemak weer afvallen, mocht je het er überhaupt op krijgen.

Afhankelijk van de ondergrond die onder de structuurverf zit kun je 2 dingen doen.

1) Als de verf is aangebracht op een behanglaag kun je de laag er in zijn geheel afhalen. Dat zal niet makkelijk gaan, want stomen zal niet direct effect hebben. De resterende snippers kun je eraf stomen of met afwasmiddel eraf steken, na een tijdje inweken, wat ook best goed gaat i.p.v. stomen.
Daarna kun je met glasvezelbehang aan de gang.

2) Als de verf rechtstreeks is aangebracht op de ondergrond kun je met een verfkrabber proberen door de boel nat te maken de oude laag eraf te krijgen, indien nodig met behulp van chemische afbijtmiddelen.
Je kunt ook besluiten de verf te laten zitten en de muur vlak te stucen. Zelf doen is niet aan iedereen besteed en het is een flinke klus! Er is veel stucmateriaal nodig, Fix & Finish (Knauf) geeft een mooi resultaat, aan te brengen met een vlakspaan.
Na het vlakstucen kun je alsnog behangen of er direct op gaan sausen (latex/muurverf).