Voor het onderhoud van een septische put, raadt men aan om zakjes "additief" via het toilet door te spoelen. Wat is dit additief en hoe is de werking?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.4K

Het beste antwoord

Anorganische verbindingen
Meestal sterke zuren of basen, worden toevoegd wegens hun vermogen verstopte riolering te ontstoppen. De producten (bijv. zwavelzuur, loog) zijn vergelijkbaar met commerciële ontstoppingsmiddelen. Deze producten kunnen een negatieve invloed hebben op de biologische afbraakprocessen en de oorzaak zijn van structurele schade aan leidingen en tanks.

Organische oplosmiddelen
Organische oplosmiddelen, vaak gechloreerde koolwaterstoffen (bv. methyleenchloride, trichloorethyleen) , worden gebruikt als vuilafscheiders en omwille van hun vermogen oliën en vetten af te breken.

Organische oplosmiddelen vertegenwoordigen een aanzienlijk vervuilingsrisico's voor grondwater en de waterzuivering zelf. Deze producten kunnen micro-organismen in de septische tank vernietigen.

Biologische additieven
Biologische additieven, zoals bacteriën en extracellulaire enzymen vermengd met oppervlakteactieve stoffen blijken niet te zorgen tot een aanzienlijke verbetering van de normale biologische ontledingsprocessen in de septische tank.
fremar