Waarom zit er minder water in een metalen (baby) kruik als het van kokend afgekoeld is tot koud. (koud water zet toch uit? Vb ijs)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Water *krimpt* als het van 100 °C afkoelt naar kamertemperatuur.

Zelfs tot 4 °C krimpt water bij het afkoelen. Pas wanneer water kouder wordt dan 4 °C, zet het weer uit.

4 °C is dus het omslagpunt. Water van 4 °C heeft de hoogste dichtheid.

Toegevoegd na 7 minuten:

Het omslagpunt blijkt bij 3,984 °C te liggen - zie de Bron hieronder.

Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je haalt me de woorden uit de mond. Water heeft zijn grootste dichtheid bij 4 graden C, daarboven en daaronder zet het uit.
Er verdampt water;-)

Plus gaat het pas echt uitzetten als het ijs is. Dus niet bij koud water ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er verdampt geen water omdat de kruik afgesloten is met een schroefdop, verder krimpt water tot 4 graden, daaronder zet het weer uit zoals cryofiel hierboven al antwoordde.