Particulier huren als je een uitkering hebt kan dat?

Zijn er ook goedkope particuliere woningen en krijg je dan ook huurtoeslag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
15.2K

Het beste antwoord

je kan huurtoeslag krijgen, alleen is het probleem dat de huur vaak te hoog is. Voor het krijgen van huurtoeslag mag je huur niet hoger zijn
Als 650 ongeveer en rond de 350 als je onder de 23 bent.
De exacte bedragen kan je vinden op de site vd belastingdienst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Naar mijn weten kun je huurtoeslag ontvangen als je een minimaal bedrag per maand verdient/ ontvangt. Of dit ook voor particulier geld, dacht ik van niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de voorwaarden staat niet dat je niet kan/mag huren van een particulier, zie voor de exacte voorwaarden op www.toeslagen.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt huurtoeslag als de huur voor je zelfstandige woning in verhouding tot je inkomen te hoog is.
Je huur mag niet hoger zijn dan maximaal 652,52 per maand (als je jonger dan 23 bent max 361,66 per maand).
Je bruto-inkomen mag (voor een alleenstaande) niet hoger zijn dan 21625 euro per jaar of (voor samenwonenden) 29350 euro per jaar.
Je moet officieel ingeschreven staan op je adres.

Belangrijkste probleem: veel particuliere verhuurders vragen teveel huur zodat je niet in aanmerking komt - dat zijn 'vrijesectorwoningen'.
De meeste goedkopere woningen vallen onder de sociale sector, die krijg je door je in te schrijven bij je lokale woningverdeler, bijvoorbeeld Woningnet. Omdat veel mensen daarvoor in aanmerking komen, is de wachttijd vaak lang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan, maar huurtoeslag krijg je niet als je particulier gaat wonen.

particulieren vragen 99 van de 100 keer een hoog bedrag aan huur, of je moet geluk hebben/ via een kennis of fam wat kunnen regelen.

je kan ook informeren bij de gemeente of er anti kraakpanden kwijt zijn maar weet niet hoe het punten systeem in je gemeente werkt (dit is niet landelijk bepaald namelijk) het kan zijn dat je het bij een dergelijk pand je punten kwijt raak die je mogelijk al op gespaard hebt.

als je echt haast hebt kan je ook een urgentie aanvragen, maar ook hier weer heeft elke gemeente zijn eigen beleid w.b. het toekennen van urgentie.

veel keus heb je dan niet uit woningen. urgentie is namelijk en dak boven je hoofd, dus of dat nu een slechte buurt is of een kleine woning maakt niet zoveel uit. je mag een woning afwijzen maar doe je dit vaker ben je de urgentie kwijt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan. Ook kun je huurtoeslag krijgen.
Het belangrijkste punt in deze is alleen dat de verhuurder je waarschijnlijk niet zal willen als huurder omdat je een uitkering hebt. Het klinkt hard en het is oneerlijk maar helaas word je er op beoordeeld...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat wordt moeilijk want ze willen altijd een werkgeversverklaring + als het al lukt, een borgsom, ik heb hetzelfde probleem, en je moet een bepaald inkomen hebben want je met een uitkering niet haalt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer de huur onder de maximumbedragen die er voor staan ligt,krijg je gewoon huursubsidie ook al huur je van een particulier.
Maar alleen als het een woning betreft en dus niet een gedeelte van een woning zoals een kamer o.i.d.