Wat betekend: "Min 30" "Min 60" of "Min 90" op een bouwtekening?

Ik ben bezig met een stage waarbij ik 3D modellen moet maken, onder andere van gebouwen. Dit heb ik echt nog nooit volgens een officiele bouwtekening gedaan. Er staat bij sommige punten min 30/60/90. Wat is dit, en moet hoe zou dit effect kunnen hebben op mijn 3D model?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Dit staat voor 30 minuten WBDBO (of 60 of 90 minuten).

WBDBO = weerstand bij branddoorslag en brandoverslag.

Vrij vertaald, de weerstand die een brand tegenkomt bij branddoorslag (via gevel- en vloerconstructies) en de weerstand bij brandoverslag (via de buitenlucht, dus afstand). Dit wordt uitgedrukt in 'een wbdbo van ... minuten'.