Kan je hyacinthen die voor buiten bedoeld zijn ook op een glas zetten?

Zo ja, moet je dat dan nu al doen als je wilt dat ze met kerstmis bloeien?

14 jaar geleden
in: Wonen
5.8K

Het beste antwoord

Gewone bollen kunnen ook. Echter, de meeste bollen hebben een koude periode nodig om een goede knop te vormen. Afhankelijk van de leverancier hebbend e bollen dat wel of niet gehad. In de handleiding hieronder hebben ze het over enkele weken in het donker, koel, en dan nog eens 3 weken warmer tot de bloei.

Ik zou nog een maandje wachten. Wat je wel zou kunnen doen: De bollen in een papieren zak / kartonnen doos droog in de schuur leggen: Dan hebben ze in ieder geval nu een koele periode..

[HYACINT OP GLAS
Voor een mooi resultaat dient u speciale glashyacinthen te gebruiken - maat 18/19. U plaatst de bol in het glas en vult water bij tot nèt onder de bol. 1 à 2 mm ruimte laten tussen de bol en het water. Vervolgens zet u het geheel weg op een donkere en koele plaats. Bijv. schuur, kelder zolder of keukenkast. De ideale temperatuur is zo'n tien graden.

Na enkele weken heeft zich een flink wortelgestel ontwikkeld en kan de 'neus' gaan groeien. Wanneer de 'neus' ongeveer 6 cm lang is, wordt het hyacintenglas in een lichte omgeving geplaatst, maar nog niet bij te hoge temperatuur. De bloemknop moet helemaal uit de bol gegroeid zijn.

De bloei begint dan na ongeveer drie weken en u plaatst het hyacintenglas in de woonkamer. Wanneer de temperatuur ook daar niet te hoog is (bijv. een koel venster), dan zal de bloei langer duren.]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In tegenstelling tot de Paperwhite-narcissen, kun je de hyacintenbollen niet zomaar op de vensterbank zetten. Eerst moeten de glazen met water worden gevuld, zodat de waterspiegel de onderkant van de hyacintenbol net niet raakt. Dan moeten de bloembollenglazen in een koele en donkere ruimte worden geplaatst. Pas na een week of vier, vijf, als de glazen gevuld zijn met lange witte wortels en de neus van de uitlopende hyacint een centimeter of vijf lang is, kunnen de hyacinten op de vensterbank in het licht worden geplaatst.

Een kelder is ideaal voor de wortelvorming, maar wie in een flat woont kan ook een donkere kast gebruiken. Begint de hyacint eenmaal te bloeien, dan is het oppassen geblazen, want waarschijnlijk heeft u een zo groot mogelijke bol gekocht en grote bollen geven topzware bloemtrossen. U zult de eerste niet zijn die ‘s morgens bij het opstaan zijn bollenglas gekapseisd op de vensterbank vindt, of erger nog: in scherven op de vloer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt blijkbaar bloembollen die door de kweker geprepareerd zijn voor een vroege bloei, en bloembollen die dat niet zijn. Het lijkt me handig om de eerste te kopen, maar voor beiden geeft bollengroothandel fiorile een gebruiksaanwijzing, die ik hieronder overneem. Ze hebben het over een spruittijd van 10 weken voor geprepareerde bollen, dus als je die niet kunt vinden, zou ik nu meteen je ongeprepareerde bollen gaan oppotten. Succes!

GEPREPAREERD
Bloembollen die geprepareerd zijn voor vervroegde bloei voor de Kerst betreft met name de hyacinten.
Let op als u deze bollen koopt dat er ‘geprepareerd (voor kamercultuur)’ op de verpakking staat. Dan hebben ze bij de kweker al een temperatuurbehandeling ondergaan waardoor de bloei kan worden vervroegd naar december in plaats van de normale bloei in maart of april. Meestal staat op de verpakking goed aangegeven hoe u te werk moet gaan, maar hierbij de belangrijkste principes:

Koop de bollen zo gauw ze beschikbaar zijn als u ze in december in bloei wilt hebben. Neem een pot of schaal van tenminste 10 cm hoog. Vul de bodem van de pot met potgrond, plant hierop de bollen en zorg dat de neuzen van de bollen zijn afgedekt met potgrond. Water geven. Zet vervolgens de pot op een koele (liefst) donkere plaats (7-9°C). Dit gedurende een periode van ca. 10 weken. Als de spruiten een lengte van ca. 5 cm hebben, kunnen ze in de huiskamer worden gehaald. In het begin voldoende water geven, vanaf de bloei matig water.

Voor hyacinten op glas geldt hetzelfde principe behoudens men de hyacinten op het glas met water zet. Het water in de vaas vullen tot net aan de bodem van de bol.

NIET GEPREPAREERD
Voor alle overige bloembollen die men vervroegd in het voorjaar in bloei trekt, is het principe gelijk aan het hierboven beschrevene bij de hyacint: oppotten en een koudebehandeling geven van ca. 7-9°C. Bij gebrek aan een koele ruimte kan men de potten ook ‘inkuilen’ in de tuin. Zodra de spruiten goed zichtbaar zijn, is de ‘koudebehandeling’ afgerond en kunnen de potten met bollen naar binnen. In het begin voldoende water geven, vanaf de bloei matig water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger toen er nog geen geprepareerde bollen waren had men een andere oplossing.
Men plantte de bollen(alle soorten) in potten en deze potten werden in de grond geplaatst zo diep dat er zeker 15 cm grond boven de potten zat.
Midden in de winter haalden men de potten uit de gronden dan zaten er al grote neuzen aan (5 a6 cm. lang)
Daarna gingen de potten in de vensterbank, op een schotel, zo licht mogelijk en binnen enkele weken bloeiden ze!
Wel moeten de neuzen voldoende uit de bol zijn (daar zit de knop al in) anders gaat het niet.
Hyacinthen die geen koude behandeling (geprepareerd) gehad hebben zijn moeilijk op glas in bloei te krijgen.
En met de kerst in bloei krijgen hangt weer af hoe koud de plaats is waar je ze gaat zetten.
Ik zal er wel vroeg mee beginnen.