Dat er na de regenbui van gisteren water in mijn huis druppelt via plafond dakkapel, betekend dat nu gelijk dat er een lek is ?

mischien kon het dak het water niet aan, ging het in de dappannen lopen ofzo ? wat kan ik zelf het beste doen als voorbereiding alvoor een loodgieter in te huren ?

Toegevoegd na 28 seconden:
het is een jaren 30 woning

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
13.6K

Antwoorden (5)

1) Als het een hevige stortbij was, kan het zijn dat de afvoer van het platte dakje verstopt zit, dan loopt het over de loodslab onder de eerste rij pannen direct boven je platte dak.

2) Een plat dakje met dakbedekking gaat ongeveer 25 jaar mee. Misschien aan vervanging toe? Controleer even of de naden netjes plat op elkaar aansluiten en of er geen scheurtjes in het dak zitten. Zo ja, loodgieter naar laten kijken/vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga eerst zelf kijken hoe het dak er uit ziet. Van dichtbij.
Vaak ligt er namelijk afval een afvoer te blokkeren.
Bladeren, mos, et cetera.

Haal dat afval weg en wacht de volgende regenbui af om te zien of het soms al opgelost is.

Als je dan toch boven bent, kijk dan ook meteen naar gebroken of verschoven dakpannen.
Zijn die er, leg ze dan weer goed en vervang de kapotte pannen. En wacht af tot de volgende regenbui om te zien of je het probleem zelf al hebt opgelost.

Wat moet trouwens een loodgieter bij een dak-lekkage ?
Het is wel een probleem met water in huis waar je het niet hebben wilt, maar een loodgieter bouwt geen daken.

Ik denk dat je daar beter een meer algemeen klus-bedrijf voor kunt bellen wanneer je het probleem niet zelf al opgelost hebt.

Toegevoegd na 34 minuten:
Bij dakkapellen lopen er vaak langs de schuine zijkanten ook kleine goten voor de afvoer van water. Die zijn vaak zo smal dat ze heel snel verstopt raken. Het water loopt er dan langs in plaats van er door heen.
Dus bekijk die ook even goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie geeft er mij zo stiekem telkens duimpjes omlaag zonder enige toelichting en voor zover ik kan zien ook zonder enige grond ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een loodgieter repareert wel degelijk daken. (De min is trouwens niet van mij.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kruidenvrouw; de loodgieter is niet de aangewezen persoon om een daklekkage te verhelpen. Een dakdekker wel.
Een loodgieter kan het zich natuurlijk wel eigen hebben gemaakt om toch ook het dak te repareren bij lekkages.
wind kan ook de oorzaak zijn dan slaat de regen door de wind onder de dakpannen door
kijk even of alle pannen nog recht liggen of er hoekjes af zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat bij extreemsterke wind uit een bepaalde richting het regenwater op het dak opgestuwd wordt en dat het dan over de schuin opstaande rand van het zink stroomt (daar waar het pannendak eindigt).
Dit is de uitleg van het dakdekkersbedrijf.
Ik adviseer daarom er geen loodgieter er bij te roepen maar een dakdekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Controleer ook je loodslabben aan de zijkanten van de dakkapel. Bij ons zaten er scheurtjes in wat de oorzaak van de lekkage bleek te zijn.