Ik ben overgevoelig voor geluiden wat moet ik doen!?

Ik ben echt extreem overgevoelig voor geluiden !!!! Ik kan ne serieus aan alles, chips die kraakt, mensen die heel hard Zuchten, mensen die snurken, en dan nog het allerergste want mijn vader zit in een band en hij zelf de liedjes dus die muziek staat altijd kei hard aan, ik kan gewoon niet meer in de woonkamer zitten en als ik dan naar mijn kamer ga kan ik alleen muziek opzetten want dat is het enigste dat helpt als ik naar bed ga en ik hoor het kan ik er niks aan doen en dan. Zul je denken iedereen haat harde muziek maar op mijn kamer hoor je het amper maar mijn oren zijn er zo aan gewend ik flip dan echt heeeeleeemaaaal uit ik ga schreeuwen en met spullen gooien ( niet goed dus ) en geloof me ik ben totaal niet afgereisd want ik ben echt een Watje zeg maar, maar als ik dat soort geluiden hoor ik, Flip helemaal !!! Met mijn vader er over praten werkt niet want dan gaat hij kwaad zeggen dat ik zelf ook altijd de muziek kei hard aan heb staan en dat is puur gelogen!!!! Als ik dan zeg dat dat niet waar ik wordt hij nog kwader.
Ik durf het nu gewoon niet meer te zeggen

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoelde dus aggresief niet afgereisd sorry

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je al eens een goeie koptelefoon geprobeerd, dat is prettiger dan je eigen muziek ook hard zetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet hoe je je voelt heb het zelfde eigenlijk hebben zeer veel mensen dat

Het beste antwoord

Ik zie al een antwoord waar hyperacusis wordt genoemd. Ben je gevoelig voor bepaalde geluiden waar en wanneer ook maar? Bijvoorbeeld geluid van bestek, krakend plastic en dat soort dingen? Dan kan het hyperacusis zijn en is de link in het andere antwoord goed om te volgen.

Heb je ook last van oorsuizen (tinnitus)? Of is dat niet aanwezig?

Pas in ieder geval op met (erg) harde geluiden, want dat kan de zaak verergeren. Overigens is volkomen stilte bij hyperacusis ook niet aan te raden, maar wel een heel erg licht achtergrondgeluid. De adviezen over ontspanning zijn overigens prima.

Je kunt goede voorlichting over deze onderwerpen krijgen bij elk audiologisch centrum in Nederland. Ik stuur een link mee, waarop alle centra in Nederland zijn vermeld.

Wil je meer weten over oorsuizen en hyperacusis dan kan ik je de website van Kevin Hogan aanraden. Het is in het Engels. De link staat hieronder. Hij heeft een aantal jaren heel erg last gehad van oorsuizen en is daar inmiddels (vrijwel) af. Verder heeft hij heel veel mensen geholpen met zijn methode en heeft er ook een boek over gepubliceerd. In dat boek worden veel zaken besproken die kunnen helpen, en ook de zaken die niet helpen worden besproken.

Ik hoop dat je snel verbetering ervaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Oordoppen kopen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat denk je van de herrie van de zee.... ;)
Ik heb er ook last van, bij mij komt het door ooit een explosie van vuurwerk. Het is inderdaad super vervelend maar ik kan me nog wel beheersen dat ik niet ga gooien etc, dat naar bed gaan en horen komt bij mij ook bekend voor!

Wat je waarschijnlijk merkt is dat je alleen last hebt van geluid van andere, dus niet van je eigen radio ofzo. Wat ik zelf altijd doe is de radio net ietsjes harder aanzetten zodat ik de achtergrond niet meer hoor, dan kan ik prima slapen.

Het is voor mij trouwens wel een opluchting dat er nog iemand is met een soort gelijk probleem, sommige zeggen dat ik niet zo moet zeuren maar die weten waarschijnlijk niet hoe het is als je er last van hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doe oordopjes in je oren zonder muziek aan te doen, of zet ergens iets dat een rustgevend geluid geeft, (als dat het niet erger maakt), maar een geluid als eeuh, blaadjes die van de boom vallen, of de zee, naja iets dat jij prettig vindt.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn er meer hoor.
Ik heb er ook last van gehad. Als mijn meisje even met hakken door de kamer liep irriteerde ik mij groen en geel want het dreunde door mijn hoofd als een sloophamer.
Een hoestje, een plee die doorspoeld, heel intensief ervaar je dat.

En de reden is: stress. Ik durf er bijna vergif op te nemen dat je deze vraag als een bezetene hebt in lopen typen, sterker nog, in hebt lopen rammen, je jezelf doorergerde dat je een typfout hebt gemaakt en zeker een keer of 3 aan het godverren bent geweest. Klopt?

Je bent gewoon te gespannen. Als je hier last van hebt, donder alles even van je af waar je mee bezig bent, ga even naar buiten of ga uit het raam hangen, paar keer diep ademhalen met je buik. (nee is geen hemelfiets-truukje, werkt echt) Laat je gedachten even gaan, als je je rustiger voelt, ga dan pas verder met waar je mee bezig was of aan wilde beginnen.
Dat kun je er dus aan doen. ;-)
Take it easy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kan ik het mee eens zijn, heb het zelfde probleem als de vrager. Als me heel erg aan het irriteren ben ga ik even ergens anders na toe, pak ik wat te drinken, kijk ik even wat tv en ga ik weer terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@vinnyo, ik heb het ook moeten leren, als ik ergens mee bezig ben, dan kan ik aardig gedreven zijn, als de PC dan bv niet meewerkt, ben ik in staat om die uit het raam te flikkeren. En als er dan iemand geluiden maakt..... grrr Als ik nu bijna weer in zo'n situatie kom, even naar buiten, peukje erbij of een bakje koffie en ik overzie alles weer ;-)
Ja, heel herkenbaar, ook wat de twee boven mijn antwoord schrijven... zoek een ontspanningsvorm, iets dat meditatief is... dat brengt langzaam rust in je kop en leert je met stress omgaan. Bovendien kunne er afspraken gemaakt worden wanneer wie lawaai mag maken. Serieus moet met zoiets rekening worden gehouden. Als jij overloopt van geluiden die je niet kunt verdragen dan zit je kop even vol en kan er niets meer bij. Als Jij even ene kwartiertje kunt mediteren of op bed kunt liggen in stilte, is na een tijdje je koppie en stuk rustiger. Zo begin je ook al dingen te verwerken waardoor je dit hebt opgelopen. je komt vanzelf wel tegen wat het is... Kun je in huis geen rust vinden of zit je er even doorheen ga de buitenlucht dan in waar het ergens stil is en kom daar tot rust.
Ik heb nog steeds wel dat mijn kop vol zit, ik blijf gevoelig voor geluid, maar door te voorkomen dat ik vol raak ga ik op tijd even liggen of een meditaitevorm doen. Meidtatyie kan ook iets doen met je handen zijn of taichi, of yoga of gitaarspelen, of begeef je in het lawaai en ga meebleren. Het klinkt maf maar levert energie op, verbetert de sfeer in huis, en je gaat er beter tegenkunnen... Tot zover even mijn persoonlijke ervaring hierin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het voor jouw tijd om op jezelf te gaan wonen,dat is fijner als je high sensitive bent.Wel vooraf goed checken of het adres voor jouw geschikt is.
Anders kun je misschien,met hulp van je vader,een stilte ruimte bij jullie in huis maken door je kamer extreem geluidsdicht te maken,dat is op verschillende manieren mogelijk.
Blijf in elk geval samen in gesprek over het geen je dwars zit dat is het beste voor jullie relatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euhm...ik ben 12....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja dan valt op jezelf wonen af, al het andere kan wel.
Overgevoelig voor harde geluiden kan wijzen op:

Een te kort aan bepaalde mineralen, zoals zink en magnesium.
Een onderdeel van ADD problemen.
Een verstoorde energieballans in het lichaam.
Een HSP persoon

In sommige gevallen bestaat er een combinatie van alle 4, het lijkt of het allemaal met elkaar te maken heeft.

Mogelijk moet je een maandje calcium, magnesium, zink slikken, heb wel geduld met resultaat, kan even duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor jou misschien interessant om eens op de onderstaande link te kijken.

Zelf ben ik ook overgevoelig voor geluid en het grootste deel van de dag ben ik genoodzaakt om oordoppen te dragen zodat de hoge tonen wat worden gedempt. Het is een hinderlijke aandoening aan de oren wat de naam 'Hyperacusis' heeft.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/8600-hyperacusis-een-auditieve-nachtmerrie.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je je ook totaal niet serieus genomen voelt door je vader. Dit werkt ook ondermijnend. Je reactie kan dan ook een reactie van machteloosheid zijn... Hoe 'veilig voel je je in een omgeving waar jouw gevoel er niet toe doet?'