tijdens douchen heb ik soms wel 5x koud water hoe kan dat ? zie verdere uitleg

in ons appartement hebben we sinds korte tijd een nieuwe geiser.
een Vaillant turboMAG.
als ik douche dan zet ik de warme kraan nooit vol open en m'n vriendin wel
zij heeft er nooit last van maar ik soms wel 5x tijdens een douche beurt
dat ik onder een koude douche sta.
er wordt ver dan geen water gebruikt we hebben een gewone meng kraan (geen thermostaatkraan)

vriendin zegt dat ik de kraan ook helemaal open moet draaien maar naar m'n mening hoeft dit helemaal niet te kunnen, je moet ook onder een zachte warme straal kunnen staan

iemand een idee waar het aan kan liggen ?
geiser is nieuw ( 6 maanden oud/jong )

en heb er al vanaf het begin last van

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
12.2K

Antwoorden (5)

Elke geiser heeft een minimaal debiet (dat is de waterstroom, in liters per minuut) nodig om te kunnen branden. Wanneer het debiet lager wordt dan de minimaal benodigde water, zal de geiser de brander uitschakelen.

Ik denk dat jij daar last van hebt.

Zet de warme kraan wat verder open, tot je een stukje boven het minimale debiet van jouw geiser zit, en het probleem zal zich niet meer voordoen.

Toegevoegd na 3 minuten:

WAAROM schakelt de geiser zich uit bij een te laag debiet?

Dat is omdat de brander niet onbeperkt zachtjes kan branden. Als de brander te zachtjes zou branden, zou de vlam uit kunnen gaan. Om dat te voorkomen, moet de brander altijd op een minimale sterkte branden.

Als de brander op die minimale sterkte brandt, en er gaat te weinig water door de geiser, dan wordt het water dat zich boven de brander bevindt, te heet. Dat water kan dan gaan koken.

Kokend water in een afgesloten ruimte (een gesloten pijp cq warmtewisselaar) is uitermate gevaarlijk. Bij het koken ontstaat waterdamp, en dat neemt veel meer volume in dan water. De druk zou daardoor enorm stijgen, en jouw geiser zou een gevaarlijke fragmentatiebom worden.

Om te voorkomen dat het water gaat koken, moet het hete water voldoende snel worden afgevoerd, en worden vervangen door voldoende nieuw, koud water.

Dat is de reden waarom de geiser een minimaal debiet nodig heeft om zijn werk te kunnen doen.

Toegevoegd na 2 uur:

Het is niet nodig de warme kraan maximaal open te draaien. Je kunt experimenteren om te ontdekken hoeveel verder je de warme kraan open moet draaien om te vermijden dat de geiser afslaat.

Daarna draai je de warme kraan tot net een tikje voorbij dat punt (voor de zekerheid), regel je de temperatuur met de koude kraan, en kun je ongestoord warm douchen.

Het is natuurlijk eenvoudiger de warme kraan maximaal open te draaien (en dan eventueel een waterbesparende douchekop te gebruiken), maar dat kost meer water en meer gas dan wanneer je het punt opzoekt waarbij de geiser nét niet meer afslaat.

Cryofiel
12 jaar geleden
Door maar weinig warm water te vragen kan de ketel soms even uitslaan. Warme kraan vol open en met koud bijmengen geeft het beste resultaat.

Toegevoegd na 44 seconden:
Mocht je het teveel water vinden, kun je een waterbesparende douchekop nemen, die haalt iets van de druk af...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hier zelf ook last van gehad toen ik nog een geiser had. Ik weet het niet helemaal zeker maar ik denk dat het komt doordat de brander van de geiser, wanneer deze op het laagst mogelijke pitje brand, nog steeds te veel warmte levert voor de hoeveelheid water die er door de geiser loopt. Als de brander dan door zou blijven brander zou het water dus veel te heet worden of de geiser zelfs kunnen oververhitten en kapot gaan. Om dat te vermijden schakelt de geiser uit (of naar een log lager pitje dat dan weer te weinig warmte oplevert) wanneer de watertemperatuur te hoog dreigt te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je vriendin er geen last van heeft is haar tip goed
Ik draai ook altijd de hete kraan helemaal open en regel de temp met koud water aanvullen.
12 jaar geleden
Ik heb een geiser gehad die geen warm water meer gaf, er zat vuil in de koppeling van een gasleiding. Nu was deze ouder waarschijnlijk maar je kan er even naar laten kijken. Dit verklaart overigens niet dat je vriendin wel warm water heeft....misschien een tip om haar advies dan maar aan te nemen?