Hoe werkt een sleutel?

Het is iets dat altijd onbewust meespeelt als ik met mijn sleutel de deur open. Hoe kan ik met een metalen pinnetje mijn huisdeur openen? Het antwoord lijkt triviaal, maar als ik er hard over nadenk, weet ik het antwoord niet!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.7K

Antwoorden (3)

De 'ribbeltjes' op de sleutel duwen palletjes in het slot weg. Daardoor kan het slot draaien.
Is de sleutel uit het slot dan voorkomen de palletjes dat het slot kan draaien.
Haal voor de aardigheid een een deurslot op een autosloperij en haal deze helemaal uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je de werking van een slot bedoeld. De werking van een sleutel is makkelijk, sleutel in het slot steken en draaien.

De werking van een slot is anders, ik ga uit van een "plaatjescilinderslot"

Elk cilinderslot bestaat uit twee hoofddelen: een behuizing die vastzit aan het af te sluiten object en een cilinder die (met de juiste sleutel) in deze behuizing ronddraait om zo het slot te openen dan wel te sluiten. In de cilinder is over de gehele lengte een profiel gefreesd, waarin een sleutelprofiel met exact dezelfde vorm past; daarom wordt een cilinderslot ook wel profielcilinder genoemd. Achter de profielbaan zit de tuimelaar, waarmee het slot kan worden geopend of gesloten.

In de cilinder zitten een aantal verticalen sleuven, waarin zich de plaatjes bevinden, die met spiraalveertjes in de behuizing worden gedrukt. De plaatjes bestaan vrijwel altijd uit messing en hebben een rechthoekige vorm met afgeronde boven- en onderzijden. De boog van de plaatjes is gelijk aan die van de cilinder. Elk plaatje heeft een rechthoekig gat; deze zijn allemaal even breed maar verschillend in hoogte. Als er een sleutel in het slot wordt gestoken, dan schuift deze door de gaten. Enkel bij de sleutel met de juiste vertanding worden de plaatjes precies genoeg opgetild om uit de ondersleuf van de behuizing te worden getild, maar niet zo hoog dat ze in de bovensleuf schuiven. Alleen als alle plaatjes gelijk liggen met beide zijden van de cilinder kan deze worden rondgedraaid in de behuizing.

Zolang er geen sleutel in het slot zit worden de plaatjes door de veren in de onderste sleuf van de behuizing gedrukt, waardoor de cilinder is geblokkeerd en niet kan draaien. Bij gebruik van een sleutel met de verkeerde vertanding worden de plaatjes te hoog of niet hoog genoeg opgetild en blijft de cilinder geblokkeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De sleutel heeft een baard,al zullen die bij moderne sleutels wel anders heten.Die baard of inkepingen corresponderen weer met palletjes in een slot. De palletjes worden omgegooid en het slot is open(of dicht) al naargelang welke kant je de sleutel op draait. Simplistisch voorgesteld werkt het zo.