Wat gebeurd er met maden als ze uit een eitje zijn gekomen? Hoelang kunnen ze rond dwarrelen zonder eten, wat eten ze eigenlijk?

Hoelang duurt het voordat het vliegen worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
40K

Antwoorden (2)

Meestal leggen vliegen hun eitjes op (bedorven) producten die ook gelijk als eten voor de maden dienen.
Dat is ook de reden waarom vliegen graag rond je container vliegen (leeg deze maar eens een tijd niet...dan komen de maden er vanzelf uitkruipen).

Hoelang ze zonder eten kunnen weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat ik ze gebruikte voor het vissen en dat het afhankelijk was van de temperatuuur hoe lang het duurde voor ze verpopten. Daarom moet je ze ook in de koelkast bewaren...door de kou wordt dat proces uitgesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"(leeg deze maar eens een tijd niet…dan komen de maden er vanzelf uitkruipen)." - Tja daar ben ik achter gekomen gisteren. Ineens allemaal maden in huis, en die kwamen uit een afvalbak :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had een groot aantal te pakken maar ik ben er 1 of 2 vast wel kwijt geraakt en die kruipen nog ergens rond in huis. Dus ben benieuwd naar hun gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunt ze met de stofzuiger te lijf gaan volgende keer.
Lege zak in de stofzuiger doen, allemaal opzuigen, zak omkeren in je bakje. Rara hoe weet ik dat :-)
(Ook eens een bak laten vallen die daardoor open sprong en op een kant rolde; de meeste maden -van 2 liter maden- er uit.) Inderdaad nog enkele ontsnapten. Heel vervelend want die laten zich ook niet zomaar zappen met een elektrische vliegenmepper of een blauwe lamp met stroom ervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ze verstoppen zich stiekem om te gaan poppen. En daarna heb je tig irritante vliegen die je wel weer makkelijk door kunt meppen :) Soort van bezigheidstherapie.
Ik heb vrij veel met maden te maken doordat we hier een soort wild levende dieren reservaat hebben, waar zich ook regelmatig sterfgevallen en ziekten voor doen.

Zo hebben we eens een Ransuil moeten laten inslapen die ziek was. En die bleek al allemaal kleine (jonge) maden in de bak te hebben leven.

Vliegen leggen hun eitjes op vlees. Levend of dood maakt niet uit; als het dier of mens zich er niet tegen verdedigd dan krijgt ie de eitjes mee.

Vliegen-eitjes zijn met 1 dag al maden.
De maden zijn dan nog heel klein, 1 mm ofzo.
Je ziet dan nog nauwelijks verschil tussen ei en made.

Dan gaan ze eten aan het dode of rottende vlees waar ze op zitten. Althans; zo ken ik ze. Misschien zijn er ook die rottend fruit eten.. Of dat zijn dan misschien weer alleen fruitvliegjes.

Dat dode of rottende vlees eten ze tot er niets meer is.
In korte tijd zijn de maden dan ongeveer 1 cm groot.
(Niet bij gehouden hoe lang ze daar over doen.)

Vervolgens worden ze bewegingloos en verkleuren ze naar bruin tot bijna zwart. Dat is een proces dat afhankelijk is van de temperatuur. In een koelkast kun je dat uitstellen.

De zwarte kleur is meteen ook het stadium van het verpoppen. Als ze hun gang mogen gaan doen ze dat verpoppen het liefst in de grond. Maar als ze in een bak zitten doen ze dat ook gerust daar in.

Vervolgens komen uit de poppen dus de vliegen.

Maden kunnen heel erg lang zonder zuurstof.
Dus als je ze in een bak met water gooit, en een halve dag later keer je de bak om, dan komen de maden langzaam maar zeker weer bij en gaan door waar ze gebleven waren.

Hoelang maden zonder eten kunnen weet ik niet.
Als ik ze koop zit er vaak een soort meel bij. Bij wijze van voedsel. Maar daar ken ik de samenstelling niet van. Wie weet zit daar ook vleesafval in.

Dus; het deel van de vraag over hoelang zonder eten kan ik niet voor je beantwoorden. Wel "hoe lang zonder lucht". Makkelijk 4 uur dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
En de tijd dat een ei nodig heeft om vlieg te worden schijnt ongeveer 14 dagen te zijn. Volgens mij veel korter. Eerder 5 of zo.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op onderstaande site zeggen ze inderdaad 7 dagen van ei tot vlieg.

En de tijd van ei tot maden is enkele uren !
Dan moet die Ransuil maar heel kort last van die vliegen gehad hebben. Gelukkig.

Ander interessant feit over maden:
Je kunt ze gebruiken om wonden schoon te maken.
Zet ze op het rottende vlees en ze eten het schoon.
Daarna kun je de wond desinfecteren en laten genezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke leuk, dan zal ik tussen 5 en 14 verblijd worden met allemaal vliegen in huis ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat ik maar 1 plusje kan geven.