Als ik onrijpe druiven ingraaf of stort in de tuin, gebeurt er dan iets? Bv het groeien van een plantje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (4)

Als ze onrijp zijn hebben ze nog geen zaad dus zal er niets groeien. Ze zullen gewoon vergaan
12 jaar geleden
Dat er een plantje gaat groeien lijkt me onwaarschijnlijk, omdat de pit, de basis van de nieuwe plant, ook nog niet rijp is, nog niet klaar om uit te groeien.
Bij gewoon storten heb je, als ze in je tuin al zijn, kans op hel veel naaktslakken, die hun werk komen doen: opruimen.... Met kans dat ze het er prettig vinden, paren (nu is de tijd) en eitjes leggen.
Als je e niet hebt is het een leuke manier om kale aarde te bedekken. Dan hoeft de natuur zo'n plek niet zelf met z'n krachtigste planten (lees onkruid) te bedekken.

Ingraven is ook prima, wel is er kans op andere opruimers, maar daar is dat vast niet erg. Het is een oude volkstuinmanier. Als het vol is ga je elders opnieuw beginnen.

Je kan ook overwegen op die plek een composthoop te starten, heb je meteen een mooi begin.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is dus erg moeilijk om uit zaad een goeie druivenplant te kweken. Dit kan zomaar 4/5 jaar dure, en wil dan nog niet zeggen dat het lukt. Dit heeft met heel veel factoren te maken( het soort, de grond, temp enz.)
Dus een druif die nog niet rijp is zal tot 99 procent niet gaan uitlopen.

maar als je toch een druivenplant wil
wel zijn er andere methodes, en deze kan je met eigen bestaande rank doen:

afleggen
enten
stekken

hier is veel over te vinden op het net.

succes
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit onrijp zaad zal geen druif groeien.
Daarnaast zijn druivenplanten altijd geënt op een druivenstok van een ander ras, omdat de soorten die goed vruchtdragen vaak te kwetsbaar zijn om zo uit de grond te groeien.
Dus verwacht geen nieuwe druivenstruiken en zeker geen die (over x jaar) eetbare vruchten dragen!