Wat kan de politie doen bij 'vandalisme' en heeft het wel nut om aangifte te doen?

Wij wonen in een appartement (koop) en boven ons wonen huurders. Wij hebben veel last gehad van sigaretten peuken op ons terras. Als gevolg hiervan zitten er brandgaten in de tuinset. De woningstichting heeft uiteindelijk de huurders die roken hierop aangesproken. (We zijn zelf eerder bij ze langs de deur geweest dus we weten wie er roken).
Nadat de woningstichting langs is geweest bij de bovenburen hebben we een hele tijd nergens last van gehad. Maar nu zitten er brandgaatjes na 1 keer gebruiken in de nieuwe parasol.
Nu heb ik de woningstichting gevraagd wat ik nog kan doen. Ze geven aan dat ik aangifte van vandalisme moet doen. Maar ik vraag me af of dit zin heeft?
En zijn er nog andere opties?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Antwoorden (6)

Ik zou zeker de raad van de woningstichting ter harte nemen en aangifte gaan doen
Vraag kopie van je aangifte en aan je woningstichting ook een bewijs vragen van je melding en dat ze bij hun zijn langs geweest
Met dit heb je wat bewijs in handen en schakel dan je verzekering in en stel ze aansprakelijk voor de schade
Zeker blijven klagen bij je woningstichting die zullen op een gegeven moment echt actie moeten ondernemen,bij geen gedragsverandering kunnen ze dan zelfs tot gedwongen huisuitzetting overgaan
De aanhouder wint uiteindelijk

Toegevoegd na 3 minuten:
In principe is de politie verplicht uw aangifte op te nemen als er sprake is van een kwestie die onder het strafrecht valt.
Vandalisme vernieling valt daar zeker onder
Echter het komt wel eens voor dat men bij het politiebureau aankomt en de politie te kennen geeft dat zij de aangifte niet willen opnemen.
Laat u dus niet afwimpelen ze moeten uw aangifte accepteren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is allereerst de vraag, of het onder vandalisme of vernieling valt te plaatsen. In beide gevallen moet er namelijk sprake zijn van opzet. Wat in dit geval ook het geval kan zijn is dat er brandende, niet goed uitgemaakte peuken van hun balkon naar beneden zijn gewaaid. Opzet is vaak lastig aan te tonen.

Stel de bovenburen allereerst aansprakelijk. Als ze meewerkend zijn, dan kunnen ze de schade aanmelden bij hun WA verzekering.

Werken ze compleet tegen, dan kunt u alsnog aangifte doen. Echter het is dan van belang dat u dus aantoont dat zij het geweest zijn, en dat er sprake kan zijn van opzet.

Voor het doen van aangifte met daderindicatie dient een een afspraak te maken. Dit kan via het algemene politienummer: 0900-8844.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Je moet altijd aangifte doen van vandalisme!!
Maak vooral foto's van de peuken, brandvlekken en alles wat erop wijst, dit is bewijs!Neem contact op met je inboedel/opstal/brandverzekering en leg het verhaal uit.
In dit geval moet je ook aangifte hebben gedaan. Schrijf desnoods een brief met kopieën van aangifte en bewijslast
Ik ben nl. nog zo'n ouderwetste zwart-op-wit bewaarster en dit kan altijd nog van pas komen.
Jouw brandverzekering zal vergoeden en indien het daarna weer gebeurt, weer dezelfde procedure volgen. Je hebt al bewijs dat er gesprekken geweest zijn met de daders, de woningstichting was er al bij betrokken en op gegeven moment zal de verzekering de schade dan wel op de daders gaan verhalen. De politie weet er dan van en dit is ten aller tijde heel belangrijk. Dek je dus in door aangifte te doen1
amc
12 jaar geleden
Op zich heeft het wel nut om aangifte te doen.
Echter moet je er na stelselmatig achteraan om te controleren of er al voorderingen zijn. En al is het maar om dit aan de woningstichting te overleggen. Echter is dit vechten tegen de bierkaai en staan de uren die hier in gaan zitten wellicht niet tegenover de schade. Het zou me namelijk niet verbazen dat hier weken aan uren in gaan zitten.

Helaas is volgens mij iets van de rechter slepen het enige drukmiddel waar iets mee te behalen valt. Al is hier weer bewijsmateriaal voor nodig (Camera ophangen)

Hoewel de woningstichting zich er nu makkelijk van afmaakt zou ik me zeker niet door hun af laten wimpelen.

Uiteindelijk hebben zij contracten in handen waarbij ook iets van gedrags clausules opgenomen zijn.

In ieder geval veel succes, want het lijkt me een lastig verhaal ...Welke ik wellicht met een primitievere actie aan hun verstand zou brengen (Deze ga ik hier maar niet als waardevol antwoord geven).....
12 jaar geleden
Met sommige reacties ben ik het (gedeeltelijk) eens, met andere helemaal niet. Op zich is de situatie heel simpel: iemand veroorzaakt schade, en moet die vergoeden. Je eerste stap zou dus ALTIJD moeten zijn dat je contact opneemt met de bovenbuurman en vraagt of hij de schade wil vergoeden.

Daarbij kun je hem meteen wijzen op de volgende punten:
1. Hij is al eerder gewaarschuwd door jou en de woningcorporatie;
2. Mede daarom is het aannemelijk dat de schade door zijn toedoen is ontstaan en is hij daarvoor dus aansprakelijk.
3. Als hij de schade niet wil vergoeden, zul je aangifte doen bij de politie, de woningcorporatie inschakelen en je verzekering op zijn spoor zetten, wat voor hem een hoop narigheid zal opleveren.

Voor je bovenbuurman zouden dit weleens genoeg redenen kunnen zijn om eieren voor zijn geld te kiezen en de kosten voor een nieuwe parasol te vergoeden. En ook voor jou zou dit de beste oplossing zijn, want de alternatieven zullen waarschijnlijk weinig opleveren. (In het gunstigste geval een bovenbuurman die je gaat "treiteren" door veel lawaai te maken of op andere manier revanche probeert te nemen).

De woningcorporatie
is immers niet verantwoordelijk voor het gedrag van haar huurders, maar kan ze daar wél op aanspreken, zoals ook gebeurd is. Veel andere mogelijkheden heeft ze niet. Een huisuitzetting is een veel te zwaar middel. Geen rechter zou daartoe overgaan. Wel kunnen jouw klachten (en een eventueel proces verbaal) bijdragen aan een ontruiming, bijvoorbeeld als ook andere buren klachten hebben of er sprake is van huurachterstand.

De politie
en dan met name de wijkagent, zou eens bij de bovenbuurman langs kunnen gaan om jouw klacht te bespreken. Daar zou ik zeker op aandringen, als de huurder de kosten niet wil vergoeden! Ook een proces-verbaal is altijd handig. Hier is trouwens eerder sprake van "onachtzaamheid" dan van vandalisme.

De verzekering
Ik kan me niet voorstellen dat een (inboedel)verzekering veel moeite zal willen doen voor een brandgaatje in een parasol. Je kunt het proberen, maar het lijkt mij een heilloze weg.

Algemeen
Leg alles goed vast. Stuur de bovenbuurman na het gesprek een brief met de afspraken of (als hij niet meewerkt) de vervolgacties van jouw kant. Ook de corporatie schriftelijk informeren, met kopie van evt. aangifte. Foto's maken!
Pieter2011
12 jaar geleden
Gaat het om één huurder waar de peuken vandaan komen, of zijn er meerdere appartementen waar het vandaan zou kunnen komen?

Als er niet aangetoond kan worden waar ze vandaan komen dan wordt het lastig.
Vergeet niet dat het ook van een feestje bij een andere huurder dan die ene zou kunnen komen.

Eventueel zou je een camera kunnen plaatsen die alles in beeld heeft, hoewel het waarschijnlijk verboden is om ook het balkon van de "peukengooier" te filmen.