Komt uit elke kraan drinkwater?

Dus ook waar de brandslag aan hangt of zelfs in de wasstraat? Staat elke kraan op het zelfde systeem? (In Nederland?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
6.6K

Het beste antwoord

Als ze op het Nederlandse waterleidingen systeem staan aangesloten is het gewoon drinkwater.
Ook de brandslang en de wasstraat.

Er zijn wel kranen die werken met een reservoir, soms op veerponden, mobiele toiletten e.d. dan is dat nog steeds water uit de leidingen in Nederland. Maar omdat het stilstaand water is, zal er doorgaans dmv een bordje worden aangegeven dat het geen drinkwater is.

Toegevoegd na 8 minuten:
En zie het antwoord van domtic, goede aanvulling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, het is drinkbaar als er geen bordje bij hangt.
Dit zie je bijvoorbeeld nog weleens op een begraafplaats. Er staan kranen om bloemen water mee te geven, met duidelijk onderschrift dat dit geen drinkwater is i.v.m. stilstaand water.

Andere antwoorden (4)

De meeste kranen hangen aan het normale waterleidingnet. Sommige bedrijven hebben een eigen pomp met grond/slootwater of een watertank voor calamiteiten. Daar kan regenwater of drinkwater in zitten.

In een wasstraat kan het water worden hergebruikt en dat is dan geen drinkwater, maar primair is het hetzelfde drinkwater.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de meeste brandslangen in openbare gebouwen hangt tegenwoordig de waarschuwing dat het GEEN drinkwater is, dit in verband met het gevaar op legionella besmetting.
Veelal zijn ze zelfs verzegeld om misbruik te voorkomen.
Ze zijn wel aangesloten op de gewone (drink-) waterleiding, maar omdat ze met stilstaand water op kamertemperatuur gevuld zijn bestaat een reële kans op besmetting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist dit is het enige juiste antwoord. van mij 'n +
Jazeker. En als we douchen en zelfs de wc doorspoelen is dat drinkwater. Vanwege milieuoverwegingen wordt er tegenwoordig wel gedacht over nieuwe manieren. Ik weet niet of dat al in de praktijk wordt gebracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom dit een min is? Inderdaad is er de mogelijkheid om bijv. regenwater voor je WC te gebruiken (buiten het feit dat regenwater eigenlijk ook gewoon drinkwater is).
Als het ff kan zouden er in mijn huis een paar kranen komen waar geen drinkwater uit komt:
Dit zullen kranen worden aangesloten op een eigen bron:
voor de tuin, wassen van de auto, wc, enz.

Soms is dit water zelfs te gebruiken als drinkwater. In andere landen is dat heel normaal, in Noorwegen hebben veel mensen buiten de stad een eigen bron. Vaak is dit water gewoon te gebruiken als drinkwater. (dit wordt natuurlijk wel getest)