Postduif gevonden en eigenaar al gebeld, toch een vraag?

Vandaag is er een witte tamme postduif bij ons aan komen vliegen en hij bleef maar zitten (toevallig kwam er deze week ook een stadsduif aan die in onze slaapkamer zat en niet meer weg wilde maar hij is inmiddels al gevlogen). Nu heb ik de eigenaar al via de ringetjes gebeld en deze zei dat hij zijn duif al 3 weken kwijt is.
Nou vroeg hij mij de duif wat water te geven en heb hem wat ongekookte rijst gevoerd en hij zit inmiddels in een kattenreismandje.
De eigenaar komt de duif niet ophalen (woont ver hier vandaan) maar vroeg mij de duif morgen wanreer er noord wester wind is de duif los te laten en deze zal dan volgens hem de weg weer naar huis terug vinden.
Nou vind ik dat een beetje raar, want de duif is al 3 weken zoek en waarom zou hij morgen de weg ineens wel terug vinden, er is toch wel vaker een noord wester wind?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
6.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke goed van je, dat je al die acties onderneemt, super!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd.. Ook mijn complimenten heb je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Zou niet anders kunnen, arme beestje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hem nu toch loslaat morgen, is het dan misschien leuk om de eigenaar te vragen of hij jou wil bellen als de duif weer thuis is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat ga ik zeker doen als ik hem morgen loslaat, dat is zeker leuk om te weten :-)
Steenuiltje
12 jaar geleden
Zo'n drie weken geleden vond ik nog de restanten van een postduif. Een bebloede afgekloven poot met ring. Via een gevonden website heb ik toen een mobiel telefoonnummer van de eigenaar gevonden. Deze gebeld met het slechte nieuws. Hij was wel blij dat de moeite nam om hem hiervan op de hoogte te stellen. Ik kon echter niet merken dat hij er enige vorm van hartzeer van had. Hij had meer zoiets van: dit hoort bij het leven... tsja ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is keihard van zo'n eigenaar.
Ik wist voor ik me dus sinds een paar dagen verdiep in duiven dat deze mensen zo konden zijn. Well respect dat je de eigenaar heb gebeld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herstel: wist niet dat deze mensen zo konden zijn.

Het beste antwoord

er is een kleine kans dat de duif, door het voer en de rust bij jou aangesterkt, morgen idd met de wind in de rug weer naar huis vliegt.
groter is de kans dat hij het legioen stadsduiven gaat versterken.
het maakt de eigenaar niet uit, want de duif is geen goede sportduif gebleken.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk, dat je gelijk hebt helaas.... :-(
Rieneke1
12 jaar geleden
weet het wel zeker.
hoewel we ook een keer hebben meegemaakt dat een eigenaar een koerier het halve land doorstuurde voor z'n duif ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, DAT vind ik nou normaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze witte is dus duidelijk geen topduif helaas. misschien dat het diertje neerstrijkt ergens in de stad dichtbij een patatzaak. ik weet niet of de man nog zo op zijn duif zit te wachten namelijk. als ie echt in de sport zit hoop ik dat het een patatduifje wordt :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi bedankt voor je antwoord, wat erg dan van die eigenaar zeg, kun je, je bijna niet voorstellen.
Hij slaapt nu half en is verder rustig.
Moet even denken nog of ik hem morgen wel zo kan loslaten als zijn eigenaar er zo over denkt, maar weet ook niet wat ik met het duifje aanmoet als niemand op hem zit te wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd helaas geen topduif in de sport...
Daarom komt die eigenaar niet en heeft wss zoiets van als hij morgen de weg terug (als ik hem morgen zo los laat) vindt krijgt hij nog een kans.
Rieneke1
12 jaar geleden
is het beestje erg mager?
voel eens aan het borstbeen?
duiven zien niks in het donker, dus dan kan je 'm makkelijk pakken en bevoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij slaapt nu in het hokje maar zal morgen nog even voelen. Hij had wel erge honger dat wel.
Heb net het antwoord van Eddijst gelezen en ben me rot geschrokken, weet nou niet meer wat ik met het duifje moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar om hou je hem niet zelf 50 prozent kans dat de duif terug komt bij zijn baasje
Maar die moet hem niet meer
Dussssss
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het heel graag willen maar wij hebben een kat en we wonen op een flat.
Dat laatst hoeft misschien niet echt een probleem te zijn maar de kat.
Mn vriend zo hem ook graag willen houden na al deze verhalen (vooral het antwoord van Eddijst) en gezien hij vroeger ook een aantal duiven heeft gehad.
Rieneke1
12 jaar geleden
kan je hem niet een paar dagen goed laten eten, en hem dan vrijlaten, maar wel blijven bijvoeren middels een voerplankje op je balkon?
dan zal hij in de buurt blijven.
je loopt alleen wel het risico dat er meer duiven op af komen, en dat je buren gaan klagen. je zou ook eens naar het duivenprikbord op de dieren-startpagina kunnen gaan, en daar eens informeren of iemand deze duif wil. hou je ons op de hoogte?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi ja ik denk eraan om hem zowiezo nog een paar dagen te houden en ga zo naar de dierenwinkel voor wat duivenvoer.
Ik zal eens kijken op het duivenprikbord, dankje voor de tip, kan alle hulp wel gebruiken :-)
Dat plankje is ook wel een idee als ik hem kan houden maar zit met een kat die al pissig is dat ze niet meer in de kamer van de duif en het balkon mag.
Rieneke1
12 jaar geleden
ja, laat hem maar even goed aansterken.
wij krijgen soms duiven binnen die het eerste uur niets doen dan eten, zo mager en uitgehongerd zijn ze. ik heb 5 katten, en voer ook de duiven vanaf mijn balkon, met gaas ertussen.
mijn katten vinden het geweldig schijnaanvallen te doen, zodat de duiven zich een hoedje schrikken, maar ze krijgen ze niet te pakken.
is je vriend niet een beetje handig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi ik heb deze vraag ook inmiddels bij het duivenforum geplaats (met name over sportduiven).
En kreeg van een duivensportexpert ook het antwoord dat de eigenaar de duif niet meer zag zitten en dat er idd ook slechterikken in hun wereld rondlopen.
Hij adviseerde mij de dierenambulance te bellen en deze zouden de duif dan verzorgen en de rekening naar de eigenaar sturen.
Nou ben ik bang dat die eigenaar dan ineens wel net alsof doet dat hij zijn duif terug wil ivm het inschakelen van de dierenbescherming.
En hij dus alsnog zijn gang kan gaan, dus wat Eddijst antwoordde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou een goed idee zijn, dat gaas als ik hem zou kunnen houden.
En m'n vriend is best handig.
Maar ben nog aan het informeren links en rechts naar mensen die een duif willen en er meer hebben.
Hij zit nu dus vanaf gister in het hokje en vraag me af hoelang ik hem daarin kan houden zonder dat hij gek wordt.
Even eruit laten en laten fladderen kan niet zonder dat ik een groot risico loop dat hij m smeert.
Heb wel net z'n hokje verschoont, overal poepjes!
Rieneke1
12 jaar geleden
ik werk bij de dierenambu annex vogelopvang.
wij zorgen dat de duiven goed aan kunnen sterken, en sommige duiven kunnen bij een liefhebber terecht.
andere duiven laten we weer los.
uiteraard nemen we eerst contact op met de eigenaar, maar die zijn er meestal niet happig op hun beestje weer te komen halen. soms is het nodig dat ze enkele weken bij ons in de opvang zitten, in een niet al te groot hokje.
duiven verdragen dit prima, itt sommige andere vogels, die er zo snel mogelijk weer uit moeten.
zorg wel dat de duif voldoende licht heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is goed te horen dat ik adviezen hier krijg en dan ook nog eens van een kenner/specialist!
Ik hou hem nog maar hier tot we een andere oplossing hebben of dat we de duif desnoods zelf kunnen houden.
Even met mn vriend bespreken ook.
Hij eet z'n duivenvoer iig met smaak op en heb ook zo'n natuurlijk gelig takje met van die ronde bolletjes oid gekocht, in de dierenwinkel zeiden ze dat dit ook mocht.
Ik maak me wel een beetje zorgen dat hij in het kleine kattenreisbakje zit, ziet er zo zielig uit.
Maar hij kan draaien en een paar pasjes zetten en hij stoot zijn kopje er niet in.
En wat duiven aan ruimte hebben in professionele hokken is ook niet bijster groot idd.
Heb alleen als ondergrond steeds een schoon handdoekje maar weet niet of dit de bedoeling is, verder heeft hij weinig harde grond?
Rieneke1
12 jaar geleden
bij ons zitten ze op een krantje.
drie keer daags krijgen ze een schoon krantje, vers water, en verversen we het water.
voor een hongerige vermoeide duif is hij bij jou heel goed terecht gekomen.
denk niet dat hij voor nu behoefte heeft aan meer ruimte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niks van duiven, maar wil hier nog een keer zeggen, dat ik het echt fantastisch vind wat je allemaal voor de duif doet. Je zou niet anders kunnen schreef je ergens, maar dat is wel een groot compliment waard vind ik! Niet iedereen denkt er zo over helaas!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi Rieneke krantje is idd een goeie.
Goh zou niet weten wat ik zonder al deze waardevolle adviezen had moeten beginnen!
Trouwens, volgens mij is het een wit lachduifje na even allerlei duivensites te hebben doorgespit. Wendy nogmaals dankjewel!
T gaat goed met hem/haar naar mijn idee :-)
Rieneke1
12 jaar geleden
witte lachduifjes zijn de tamme versie van de turkse tortel.
die worden niet als sportduif gebruikt naar mijn weten? ik heb pas nog een turkse tortel gered uit de bek van een kat, en grootgebracht.
was erg leuk, vorige week is hij losgelaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb me vergist denk ik want het is volgens mij een witte Delbar posduif, de lachduifjes hebben toch een typische bouw oa? die deze niet heeft.
Ik las idd ook dat lachduifjes idd niet als sportduif worden gehouden en moeilijk naar hun "hokje' terugkeren en meestal in een voliere worden gehouden.
Wat mooi dat je die turkse torel hebt gered en groot gebracht.
Komt hij nog terug?
Rieneke1
12 jaar geleden
lachduifjes zijn lichter en fijner gebouwd dan gewone duiven.
je kan je er niet in vergissen, ze lijken niet echt op elkaar. ik heb de tortel vrijgelaten in het bos, ivm de vele katten in deze buurt.
kan alleen maar hopen dat hij het redt.
toch wel moeilijk hoor, als je 7 weken voor zo'n beestje hebt gezorgd, maar het is wel het beste. leuk dat je je zo in je duif verdiept!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het is echt een witte Delbar duif, had namelijk eerst gegoogled onder afbeeldingen: witte lachduif nav een plaatje van dit ras en dacht dat, dat hem was maar later een Delbar plaatje gevonden en zag dat het idd geen lachduifje is maar dat het een delbar moet zijn. En ik kan me heel goed voorstellen dat het moeilijk is om zo'n beestje dan toch te laten gaan, ben nu al aan t duifje gehecht na die paar dagen zeg.
Maar het is idd het beste wat je hebt gedaan :-)
T gaat goed met hem/haar, ze eet ook goed.
Nog steeds geen definitieve oplossing, m'n vriend twijfelt als nog ivm de kat en zegt ook als we hem houden dan moet hij wel een partner hebben want een duif alleen is ongelukkig, daar ben ik het wel mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is het beste antwoord ook om alle goede hulp die ik later nog in de reacties kreeg bij dit antwoord van Rieneke!

Andere antwoorden (5)

Die duif is waarschijnlijk wat uitgehongerd doordat hij een lange vlucht heeft gehad en het niet kon volhouden. Als hij een paar dagen goed gegeten en gedronken heeft zal hij weer naar huis vliegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi bedankt voor je antwoord ook!
Ik ben het met rieneke eens dat de eigenaar de duif niet belangrijk genoeg vindt. Ik heb zelf nl. ook eens zoiets meegemaakt (al lang geleden) heb toen de centrale organisatie - ik meen me te herinneren - in Utrecht, gebeld en die wisten me aan de hand van het ringnummer de eigenaar te melden.

Deze eigenaar was dolblij dat de duif terecht was en ondanks dat hij ver van mijn adres af woonde kwam hij de duif direct de volgende ochtend halen.

Desondanks denk ik dat als de duif weer helemaal op krachten is gekomen de weg terug kan vinden. Ik weet wel van duivenmelkers dat duiven dikwijls de weg kwijtraken doordat ze uitgeput raken als ze in heel slecht weer terechtkomen. Dus als je zijn advies opvolgt bestaat de kans zeker dat de duif de weg naar huis weer terug zal vinden.

Ik zou hem voor de aardigheid eens vragen om te laten weten als de duif in zijn hok is teruggekeerd.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi ook dankjewel voor je antwoord.
Hij leek idd niet blij wat ik wel helemaal had verwacht.
Hij had zoiets van kijk even naar Piet Paulisma vanavond en dan zie je het wel.
Maar als ik hem morgen laat uitvliegen en hij gaat dan ga ik de eigenaar zeker vragen te laten weten of het duifje is aangekomen.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Hij kan jou wel laten weten dat de duif weer terug is maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Hij kan het ook zeggen om je tevreden te stellen, helaas...
Als je het niet vertrouwd om de duif los te laten, kan je ook doen alsof je hem hebt laten uitvliegen en wacht je op het telefoontje van aankomst van de duivenmelker... als hij aangeeft dat de duif terecht is en hij zit nog bij jou op je balkonnetje weet je ook hoe laat het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi idd je hebt helemaal gelijk goed idee, vertouw die man voor geen meter.
Inmiddels heb ik de duif nog en wil hem niet aan zijn lot overlaten of terugsturen naar iemand die hem niet echt wil.
Heb nog geen oplossing want hij heeft natuurlijk het eigendomsbewijs ook en zal hem toch moeten bellen of de persoon aan wie ik hem eventueel toe vertrouw.
Ik moet je toch wel even slecht nieuws vertellen.
Ook ik deed mijn best deze verdwaalde duiven weer bij de eigenaar terug te krijgen.
Nooit is er een opgehaald, nooit is er terug gebeld, de echte duivenmelker moet deze duiven niet meer hebben, hij wil er niet verder mee kweken, want deze duiven zijn voor hem waardeloos, ik wil je besparen hier te zeggen wat er met deze duiven meestal gebeurd.
Deze informatie heb ik van verschillende duivenmelkers en uit hun vereniging hoorde ik de zelfde geluiden.
Zeer triest!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heh dat meen je niet???
En jij geeft altijd goede antwoorden.
Wat heb jij gedaan met de duiven die niet werden opgehaald?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel, dit is ook een goed antwoord daarom juist, wat ontzettend erg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik meen het zeker wel en wat ik er mee gedaan heb, hok getimmerd en ze daar in gedaan, toen bleek een van onze kinderen er allergisch voor te zijn, werd er erg ziek van, heb ze toen weggegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is echt niet normaal zeg, moet er niet aan denken dat waneer ik de duif loslaat en hij vindt de weg terug er iets vreselijks met hem gebeurt, dat kan ik ook niet toestaan. En hem loslaten en hopen dat hij elders een goed thuis vindt of tussen de stadsduiven terecht komt is ook niet echt zijn plek.
Hmm weet t ff niet.
Zit al te bedenken of ik iemand ken die duiven houdt of via, via.
Wel goed dat jij ze gehouden hebt in eerste instantie en als nog een ander thuis voor ze hebt gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een duivenmelker geldt alleen de prijzen die zijn te winnen en natuurlijk de eer, dieren tellen niet mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou echt afschuwelijk, hoe wreed.
Als je dat koppie ziet dan smelt je gewoon.
Kijk t nog even een paar dagen aan tot ik een oplossing heb gewonden.
Zo maar eerst naar de dierenwinkel voor voer en een zwaarder drinkbakje want deze gooit ze om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist soldaatBOEM, dat bedoel ik nu, het gaat om de eer en de prijzen
En duiven die niet hun best doen..........................
Heb zelf ook reis duiven gehad
Als er een aanvloog stelde ik de eigenaar op de hoogte
Maar mocht vaak de duif houden
Kreeg dan ook het eigendomsbewijs
Dussssss
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij zei niet dat ik hem mocht houden, ook niet gevraagd natuurlijk. Ivm onze kat (en we wonen in een flat) wordt het een lastig verhaal om hem te houden hoe graag ik het ook zou willen.
Als ik nou iemand anders vindt die hem kan houden dan zou diegene natuurllijk kunnen zeggen tegen de eigenaar dat de duif daar is aan komen vliegen en dan te proberen om het eigendomsbewijs te vragen als de eigenaar de duif als nog niet meer hoeft (lijkt me van wel want dan is het duifje tegen die tijd nog langer zoek en 2 keer van logeeradres veranderd). Zit alleen met t probleem dat ik niemand ken met duiven maar zal via mn ouders of kennisen morgen maar even verder kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okeetje veel suc6 er mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Y.W ,,,, graag gedaan
Ik wil proberen te antwoorden op je vraag.
Één niks is toeval laat daar geen vergissing over bestaan.
De tamme duif heeft een betekenis, een vriend of iemand
anders die je na staat waakt over jou!. Zelf heb ik dit ook
meegemaakt. Maar het verhaal van de stadsduif is voor
een duivenmelker echt geen wedstrijd duif, deze zal nooit
prijzen binnen halen. De man/vrouw zal ook nooit meer
wat van zichzelf laten horen. De stadsduif heeft zich inmiddels aan jou gehecht dat, was mischien de opzet.
En naar huis vliegen doet hij niet, hij keert altijd naar
jou terug. Jij hebt hem verzorgd eten en drinken gegeven
dat onthouden dieren heel goed, wie goed is voor hem
de duif dus en wie niet. Je moest dat eens zien hoe dat
toegaat bij een duivenmelker, dat is geen rozengeur en
manenschijn. Zelf op dezelfde manier zeven duiven
verzorgd jaar in jaar uit er zijn er nog twee ik hecht
daar wel waarde aan het is een vredesdier.
afz. 1sb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook bedankt voor je antwoord.
Dat zeggen ze wel eens.
Weet het fijne er niet vanaf maar het is in ieder geval al de tweede duif binnen een week en daarvoor in 40 jaar nog nooit meegemaakt met duiven.
Maar zo ben ik ook aan mn kat gekomen, die kwam ook aanlopen en had hulp nodig.